Kommunen behöver utse ansvariga personer i två olika kategorier och anmäla dem till Valmyndigheten:

  1. Valkvällsansvariga – personer som sitter centralt i kommunens valkansli eller motsvarande och som Valmyndigheten kan stå i direktkontakt med under hela valkvällen och den preliminära rapporteringen. Anmäl senast 15 maj.
  2. Rapportörer – personer i respektive vallokal som ska ha behörighet att rapportera det preliminära resultatet i den digitala tjänsten.

Inga av dessa behöver förordnas av valnämnden särskilt. Mer om respektive roll och hur ni anmäler dem framgår nedan.

Utse och anmäl valkvällsansvariga

Valmyndigheten följer upp att alla valdistrikt har rapporterat in sina resultat. Varje kommun ska därför utse två personer, en huvudkontakt och en reserv, som ansvarar för valkvällen och kontakten mellan Valmyndigheten och kommunens valdistrikt. Meddela Valmyndigheten vilka ni utsett till valkvällsansvariga.

Valkvällsansvarig är i huvudsak ansvarig för att kontrollera att distrikten har rapporterat resultaten från sin vallokal, samt att vara länken för information från Valmyndigheten till kommunerna och ut till vallokalerna. Information vi delger via vår sändning eller på valcentralen.val.se kan ofta vara relevant för de som arbetar i vallokalerna, men Valmyndigheten har inte direktkontakt med alla drygt 6 000 vallokaler i Sverige, utan behöver hjälp med att nå ut.

Självklart är det så att man inte har möjlighet att ha en dedikerad valkvällsansvarig i alla kommuner, speciellt bland de allra minsta. Valkvällsansvarig kan vara en person som också har andra arbetsuppgifter men det är viktigt att rollen finns för att vi ska kunna få hjälp att få in alla resultat, och så att vi vet att våra informationskanaler bevakas av alla kommuner.

Anmäl ansvariga för valkvällen till Valmyndigheten

Skicka anmälan via mejl till valadm@val.se senast den 15 maj med följande information:
• För- och efternamn
• Telefonnummer (direktnummer, inte växelnummer)
• E-postadress
• Vem av de anmälda valkvällsansvariga som är huvudkontakt

Vi kommer efter den 15 maj att gå ut med mer information till de som är anmälda.

Utse rapportörer som ska rapportera det preliminära resultatet

  • Vallokalens ordförande ansvarar för att rapportering görs. Det behöver dock inte vara ordföranden som utför själva rapporteringen, utan det kan också göras av annan utsedd röstmottagare.
  • Den som rapporterar kallas rapportör och måste vara anmäld till Valmyndigheten i förväg. Valnämnden ansvarar för att göra denna anmälan, enligt instruktioner nedan. Rapportören kommer inte att vara låst till en enskild lokal, utan till kommunen som helhet.

Så här anmäler ni rapportörer i Valid

Menyn för att lägga in rapportörer i Valid öppnar i mitten av maj och är öppen ända fram till valdagen. Exakta datum och klockslag kommer i kalendern och uppmärksammas i en nyhet när de är beslutade. Den som lägger in godkända rapportörer behöver ha rollen BAD i kommunen.

Gör så här:

  1. Skapa en CSV-fil med personnummer, i exempelvis Excel. Skriv (endast) ett personnummer per rad. Använd 12 siffror, det går bra både med och utan streck innan sista fyra sifforna. Filen ska inte innehålla några semikolon, kommatecken eller andra tecken.
  2. Döp filen tydligt, exempelvis: ”kommun-datum”. Byt filformat till ”csv” när du ”sparar som”.
  3. Gå in i Behörighetsadministration.
  4. Öppna menyn Valkvällsrapportörer – Lägg till valkvällsrapportörer.
  5. Ladda upp CSV-filen.
  6. Syns det en grå ruta med information att filen är uppladdad, har uppladdningen fungerat som det ska! Där går det att se att filen är uppladdad samt hur många rapportörer som är uppladdade (inte personnumren). Valmyndigheten har i nuläget inte möjlighet att kontrollera att just ni laddat upp en fil.
Grå ruta som visar filnamn, avsändare, datum tid samt antal personummer i fil

Exempel på hur det kan se ut när CSV-fil är uppladdad

Om ni behöver ta bort, ändra eller lägga till rapportörer behöver ni ladda upp en ny komplett fil. Då skrivs den gamla filen över och den nya gäller istället. Det är därför bra om ni namnger filen på ett tydligt sätt, till exempel enligt formatet [kommun-datum].

Ta kontakt med kommunens helpdesk/IT-stöd om ni har problem med att skapa en csv-fil eller att den är i fel format.

Utrustning som ni behöver för att kunna rapportera i den digitala tjänsten

Rapportören måste ha en mobiltelefon eller surfplatta med:

  • kamera
  • QR-läsare
  • internetuppkoppling
  • e-legitimation av typen mobilt Bank-id eller Freja eID+.

Valmyndigheten tillhandahåller inte mobiltelefoner utan vi bedömer att rapportörerna kan använda sina privata telefoner. Om ni vill tillhandahålla telefoner åt era rapportörer går det bra. E-legitimationen behöver inte finnas på den telefon som används för att rapportera.

Valmyndigheten kommer att förtydliga de tekniska kraven under våren, när det gäller exempelvis operativsystem och annan prestanda.

Så här rapporterar man digitalt – steg för steg

En rapportör ska rapportera in resultatet direkt från vallokalen till Valmyndigheten så snart räkningen är klar och antecknad i resultatbilagan.

Manualen beskriver hur rapporteringen går till, steg för steg. Skriv ut till dem ni utser till rapportörer och se till att manualen finns på plats i vallokalerna.

Manual – Rapportera preliminärt valresultat Pdf, 451 kB.

Instruktioner för rösträkningen finns i Handledning för röstmottagning och rösträkning i vallokal.

Handledning för röstmottagning och rösträkning i vallokal Pdf, 2 MB.

Om det blir problem

Uppstår det problem med den digitala tjänsten eller med e-legitimationen, uppkopplingen eller telefonens batteri, ska rapportören först prova igen. Därefter prova med en annan telefon eller annan rapportör. Fungerar det inte heller vid det andra försöket ska rapportörerna avvakta 5–10 minuter och sedan försöka igen.

Många fel beror på tillfälliga störningar. Fungerar det ändå inte, ska vallokalen ringa in resultatet via det telefonnummer som finns på resultatbilagan. Endast en rapportör i taget ska rapportera in resultatet för ett visst valdistrikt oavsett om det är via den digitala tjänsten eller via telefon.

Rapportören som ringer in får gärna informera om de haft problem med den digitala rapporteringen, men ingen särskild felanmälan ska i det läget göras. Fokus ska istället ligga på att rapportera det preliminära valresultatet.

Blir det problem också med att ringa in rapporten ska vallokalen kontakta valnämnden.

Om siffror blivit fel, gör en ny rapport

Om rapportering lyckats men siffrorna blivit fel är det bara att göra en ny rapport för distriktet. Den nya rapporten skriver då över den gamla.

Checklista för valnämndens förberedelser

  • Inventera era vallokaler så att ni vet vilka som har bra och pålitlig internetuppkoppling, antingen via mobilnätet, gäst-wifi eller andra lösningar.
    • Meddela Valmyndigheten om ni har lokaler där ni tror att det kan bli svårt att få till en pålitlig internetuppkoppling.
  • Utse rapportörer (de behöver inte förordnas i särskild ordning) för varje valdistrikt.
    • Varje valdistrikts vallokal ska ha tillgång till minst två rapportörer.
    • Där valnämnden tar emot röster och allt material från distrikten ska det finnas minst en rapportör.
  • Anmäl rapportörerna i Valid.
  • Meddela ordförande vilka rapportörer som tillhör ordförandens vallokal.
  • Utse och anmäl kommunens valkvällsansvariga till Valmyndigheten.

Vanliga frågor och svar

Här är svar på några av de vanligaste frågorna om digital rapportering.

Vem ska vara valkvällsansvarig?

Det bör vara den person som har bäst insyn i det arbete som kommer att utföras i vallokalerna på valkvällen. Personen ska ha tid och möjlighet att vid behov kunna stå i direktkontakt med både vallokalerna och Valmyndigheten.

Vem kan vara rapportör?

Det är, precis som tidigare val, en av röstmottagarna som rapporterar in resultatet. Vanligtvis är det ordförande men det behöver inte vara det. Det nya är att den som rapporterar måste vara anmäld i förväg samt behöver ha tillgång till en mobiltelefon och e-legitimation.

Hur anmäler vi valkvällsansvariga?

Anmäl två (2) valkvällsansvariga via mejl till valadm@val.se senast den 15 maj med följande information:
• För- och efternamn
• Telefonnummer (direktnummer, inte växelnummer och helst mobilnummer så numret inte blockas av kalender)
• E-postadress
• Vem av de anmälda valkvällsansvariga som är huvudkontakt

När ska valkvällsansvarig bevaka Valmyndighetens digitala sändning?

Den digitala sändningen pågår under hela valdagen och valkvällen och bevakas av valkvällsansvarig, men stora delar av tiden kommer vi ha en ”pausbild” med information som kontaktuppgifter och sändningsschema. På vissa tider under dagen och kvällen kommer vi under kortare stunder att sända live med uppdaterad information till er i kommunerna om hur arbetet går och om det finns något att tänka på. Schemat för detta kommer att publiceras i god tid innan valet, samt stå på ”pausbilden”. Det är framförallt under dessa tider det är viktigt för valkvällsansvariga att delta.