Beställning av valmaterial
Publicerad: 28 mars 2025
Utlandsmyndigheter behöver anmäla och beställa material för varje plats som ska ha röstmottagning eller endast ha brevröstningsmaterial.
Anmäla plats för röstmottagning och beställa valmaterial
Respektive utlandsmyndighet, och i förekommande fall Kansliet för stöd till mindre utlandsmyndigheter (KSU), behöver anmäla vilka platser som ska ha röstmottagning eller endast brevröstningsmaterial.
Vi kommer publicera ett formulär för anmälan av platser och beställning av valmaterial här, när vi öppnar den möjligheten inför val 2026.
Att tänka på inför materialbeställningen
Det finns tre olika paketstorlekar för röstmottagning:
- Paket för 500 väljare
- Paket för 100 väljare
- Paket för 50 väljare
Anpassa beställningen efter behov
Det går bra att kombinera olika paketstorlekar för att få ett så välberäknat material som möjligt (till exempel ett 100-paket + ett 50-paket). Det går också att beställa extra brevröstningssatser utöver de som finns i paketen. En brevröstningssats räcker till en brevröstande väljare.
Varje utlandsmyndighet ska beställa material så det räcker till de väljare som besöker eller kontaktar en lokal för att rösta vid röstmottagning eller för att få brevröstningsmaterial. Tänk på att det kan vara personer som bor i landet men också personer som tillfälligt vistas i landet som turister, studenter med flera.
Om materialet tar slut finns det stor risk att en extra sändning inte hinner fram i tid. Ta hjälp av statistik över mottagna röster när ni räknar ut behovet.
Leverans av material
Vi skickar allt beställt valmaterial till utlandsmyndigheterna. Respektive utlandsmyndighet är i sin tur ansvarig för att skicka materialet till samtliga platser som ordnar röstmottagning eller tillhandahåller brevröstningsmaterial.
Materialet kan inte levereras till en postboxadress eller liknande. Leveransadressen ska vara för paketmottagning direkt till en dörr.