Deadline för beställning var den 9 november

Deadline för anmälan och beställningar var den 9 november.

Respektive utlandsmyndighet, och i förekommande fall Kansliet för stöd till mindre utlandsmyndigheter (KSU), behöver anmäla vilka platser som ska ha röstmottagning eller endast brevröstningsmaterial vid EU-valet 2024.

Leverans av material

Allt beställt valmaterial går till utlandsmyndigheterna. Dessa är i sin tur ansvariga för att skicka materialet till samtliga platser som ordnar röstmottagning eller tillhandahåller brevröstningsmaterial.

Materialet kan inte levereras till en postboxadress eller liknande. Leveransadressen ska vara för paketmottagning direkt till en dörr.

Att tänka på inför materialbeställningen

Det finns tre olika paketstorlekar för röstmottagning:

  1. Paket för 500 väljare
  2. Paket för 100 väljare
  3. Paket för 50 väljare

Specifikation av paketens innehåll


Material

Paket för 50 väljare

Paket för 100 väljare

Paket för 500 väljare

Adresskort

15

30

100

Affisch – Att rösta vid utlandsmyndighet

2

2

2

Affisch – Personröstning

2

2

2

Blanka valsedlar, Europaparlamentet (vita)

25

50

250

Brevröstningssatser

25

50

250

Budröstningssatser

2

2

4

Fönsterkuvert för förtidsröst

60

120

550

Valkuvert

60

120

550

Väljarförteckningar

8

15

65


Namnvalsedlar, Europaparlamentet

Paket för 50 väljare

Paket för 100 väljare

Paket för 500 väljare

Arbetarepartiet–Socialdemokraterna

25

50

250

Centerpartiet

25

50

250

Kristdemokraterna

25

50

250

Liberalerna

25

50

250

Miljöpartiet

25

50

250

Moderaterna

25

50

250

Piratpartiet

25

50

250

Sverigedemokraterna

25

50

250

Vänsterpartiet

25

50

250

Värdigt liv

25

50

250

 

Anpassa beställningen efter behov

Det går bra att kombinera olika paketstorlekar för att få ett så välberäknat material som möjligt (till exempel ett 100-paket + ett 50-paket). Det går också att beställa extra brevröstningssatser utöver de som finns i paketen. En brevröstningssats räcker till en brevröstande väljare.

Varje utlandsmyndighet ska beställa material så det räcker till de väljare som besöker eller kontaktar en lokal för att rösta vid röstmottagning eller för att få brevröstningsmaterial. Tänk på att det kan vara personer som bor i landet men också personer som tillfälligt vistas i landet som turister, studenter med flera.

Om materialet tar slut finns det stor risk att en extra sändning inte hinner fram i tid. Ta hjälp av den statistik över mottagna röster som finns här på Valcentralen när ni räknar ut behovet.

Statistik och tidigare val

Återanvändning av sparat material från tidigare val

Sparat material från tidigare val som ni kan använda även vid EU-valet är följande:

  • Valkuvert
  • Ej ifyllda väljarförteckningar (509 utg. 2)
  • Adresskort (506 utg. 3)

Det som ni har sparat av valkuvert, fönsterkuvert, väljarförteckningar, adresskort samt brev- och budröstningskuvert inför ett eventuellt extra val eller omval ska fortfarande sparas i beredskap till dess att Valmyndigheten meddelar något annat.

Valmaterial som inte finns nämnt ovan ska inte användas vid EU-valet 2024.