Skapa lista med aktuella ledamöter och ersättare
Publicerad: 13 maj 2025
När ni genomfört den slutliga rösträkningen eller ett efterträdarval ska ni skapa en lista med aktuella ledamöter och ersättare. Detta protokollsutdrag skickar du sedan till dem som blivit valda.
Efter genomförd slutlig rösträkning eller efterträdarval ska ni skapa en lista med aktuella ledamöter och ersättare, och skicka den till dem som blivit valda.
Skapa lista – steg för steg
Följ vår guide för att skapa en lista med aktuella ledamöter och ersättare, steg för steg.
Öppna underlag för protokoll eller protokollsutdrag
- Efter slutlig rösträkning: För att skapa protokollet, klicka på Underlag för protokoll.
- Efter efterträdarval: Om du har gjort ett efterträdarval i Valid, klicka istället på Öppna protokollsutdrag i ärendet. Då får du en csv-fil med resultatet från efterträdarvalet.
Öppna mall för slutlig sammanräkning eller efterträdarval
Öppna mallen på länsstyrelsernas samarbetsyta.
- Om det gäller mall för slutlig sammanräkning välj ”Mall för protokollsutdrag + aktuellt valår”.
- Om det gäller mall för efterträdarval: välj ”Mall för bilaga; aktuella ledamöter och ersättare”.
Klicka "Ja" i rutan som kommer upp.

Öppna nedladdad fil från Valid i mallen
- Klicka på "Sök källdokument".
- Leta upp och öppna filen du laddade ner från Valid.

Konvertera filens innehåll
- När du öppnar csv-filen får du upp en ruta där du ska välja kodning för att göra den läsbar. Välj "Annan kodning" och markera alternativet "Unicode (UTF-8)" i listan.
- Klicka på "OK".

Förhandsgranska resultat
- Checka ut filen och klicka på Utskick i den övre menyn och sedan på Förhandsgranska resultat.
- Kontrollera att allt ser bra ut. Om dokumentet består av flera sidor kan du hoppa mellan dem med pilarna till höger om Förhandsgranska resultat.

Spara ny fil
Du kan spara filen på två sätt:
- Alternativ 1: Välj Skriv ut och Adobe PDF som skrivare. Skriv ut filen som pdf och spara den.
- Alternativ 2: Klicka på Slutför och koppla och sedan på Redigera enskilda dokument. Då öppnas ett nytt dokument med de färdiga kopplingarna. Spara dokumentet.

Ladda upp filen i Platina
Ladda upp den sparade filen som ett arbetsdokument i ärendet i Platina. Då kan du lägga till den som en bilaga till beslutet.
Stäng mallen utan att spara och checka in
- Stäng det ursprungliga dokumentet med mallen. Du ska inte spara ändringarna.
- Checka in dokumentet genom att välja "Ja" i rutan.

Radera listan på ledamöter och ersättare
Radera csv-filen som du har hämtat från Valid. Den innehåller personuppgifter som inte ska sparas när ärendet är avslutat.