Besök, fotografering och filmande på röstmottagningsställe och vid rösträkning

Ställningstagande om besök, fotografering och filmande på röstmottagningsställe och vid rösträkning Pdf, 126 kB.

Ändringar den 18 december 2023

I ställningstagandet har tydliggjort att väljaren, vid sidan om valadministrationens ansvar för att arbeta för att väljaren ska kunna bevara sin valhemlighet, även har ett eget ansvar. Även förtydligande om att om kamerabevakning bedrivs på röstmottagningsställe ska det säkerställas att väljaren kan bevara sin valhemlighet.

Sammanfattning av ställningstagandet

Vem som helst kan besöka ett röstmottagningsställe eller en plats för rösträkning och då fotografera eller filma. Vissa undantag kan förekomma i byggnader där det bedrivs viss verksamhet, exempelvis inom kriminalvården eller i vården.

Den som besöker röstmottagningsställe eller rösträkning har rätt att vara anonym.

Röstmottagare och rösträknare bör i utbildning informeras om vilka rättigheter som följer av att röstmottagningen och rösträkningen är offentlig.

Den som besöker, fotograferar eller filmar på ett röstmottagningsställe får inte riskera att avslöja valhemligheten eller störa ordningen.

Vid rösträkningen ska det finnas en reell möjlighet för besökare att iaktta vad som sker vid visst bord eller vid vissa moment i proceduren. Den som vill ska kunna fotografera eller filma. Allmänheten kan hänvisas till lämplig plats.

Den som besöker rösträkningen kan uppmanas att bära besöksbricka för att få tillträde till platsen. Besökaren har dock alltid rätt att vara anonym. Besökaren kan också ombedjas lämna ytterkläder och väskor i förvaringsutrymme. Stora besök kan delas upp i mindre grupper.

Valnämnden och länsstyrelsen bör ta fram riktlinjer för hur röstmottagningsställen respektive lokal för rösträkning ska utformas så att besök, fotografering och filmning kan ske med god ordning och på ett säkert sätt.

Om det finns tillstånd att kamerabevaka i en lokal som används som röstmottagningsställe eller för rösträkning måste valnämnden och länsstyrelsen bedöma om de ändamål, som ligger till grund för eventuella tillstånd om kamerabevakning, innebär att bevakningen måste stängas av i samband med röstmottagningen eller rösträkningen.

Distribution av valsedlar

Ställningstagande om distribution av valsedlar Pdf, 104 kB.

Det vägledande ställningstagandet är nytt.

Sammanfattning av ställningstagandet

Vallagen delar upp ansvaret för hur valsedlar ska distribueras till röstmottagningsställen mellan valnämnden och partierna. Om valnämnden väljer att ta på sig ett ansvar för distribution av valsedlar, utöver den distribution nämnden ansvarar för enligt vallagen, ska samtliga deltagande partier behandlas lika.

Valnämnden ska informera om vid vilken sista tidpunkt partierna ska avlämna sina valsedlar och var det ska ske samt upplysa om att partierna har rätt att själva lämna sina valsedlar till röstmottagningsställe.

Röstmottagarnas utbildning

Ställningstagande om röstmottagarnas utbildning Pdf, 117 kB.

Ändringar den 18 december 2023

Ställningstagandet har uppdaterats med att utbildningen utgår ifrån Valmyndighetens lärandemål. Vidare har det förtydligats att det ingår både teoretiska och praktiska moment i utbildningsmaterialet.

Sammanfattning av ställningstagandet

En grundläggande förutsättning för ett korrekt genomförande av allmänna val och därmed för väljarnas förtroende för valförfarandet är att röstmottagarna är väl insatta i de bestämmelser som gäller för val. Röstmottagarna bör även känna till sin roll och de grundläggande reglerna om demokrati och objektivitet.

Röstmottagarna måste därför inför varje val genomgå en utbildning. Utbildningen bör utformas för att passa det specifika val som är aktuellt.

Valnämnderna ska använda Valmyndighetens utbildningsmaterial vid utbildning av röstmottagare. Utbildningsmaterialet utgår ifrån Valmyndighetens lärandemål och garanterar en kunskapsnivå som röstmottagare behöver ha för att utföra sitt uppdrag. Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment.

Valmyndigheten arbetar ständigt med att utveckla sitt stöd till valadministrationen och det betyder att det fortlöpande kan komma uppdateringar och kompletteringar till utbildningsmaterialet som presenteras på Valmyndighetens webbplats (valcentralen.val.se).

Valnämnderna får ersätta delar av materialet eller komplettera detta om det behövs med hänsyn till lokala förhållanden. Valnämnderna ska då säkerställa kvaliteten, exempelvis genom att samverka med kommunjurist eller med en annan valmyndighet.

Valmyndigheten rekommenderar valnämnderna och länsstyrelsen att vid Länsstyrelsens utbildningar för valnämnderna utbyta erfarenheter om utformningen av utbildningen av röstmottagare.

Krav på saklighet och opartiskhet hos röstmottagare och rösträknare med flera

Ställningstagande om krav på saklighet och opartiskhet hos röstmottagare och rösträknare med flera Pdf, 143 kB.

Ändringar den 15 december 2023

Ställningstagandet har uppdaterats med ett förtydligande om att det är valnämnden som ansvarar för att förordna röstmottagare och att nämnden inte bör lämna över till exempelvis ordföranden i en vallokal att utse övriga röstmottagare.

Sammanfattning av ställningstagandet

Genomförande av val ska präglas av objektivitet, det vill säga saklighet och opartiskhet. Väljarna ska ha ett högt förtroende för valets genomförande.

Den som arbetar som röstmottagare eller som vid rösträkning arbetar som rösträknare, kontrollant, registrerare m.m. utför sådant arbete som innehåller befogenheten att bestämma om rättigheter och skyldigheter. Sådan befogenhet innebär myndighetsutövning som ska utövas objektivt.

Alla som arbetar med val bör få kunskap om reglerna om objektivitet i sin utbildning.

Valnämnden och länsstyrelsen bör ta fram riktlinjer för hur man ska ta hänsyn till kravet på objektivitet vid rekrytering och vid genomförande av val.

Valmyndigheten bedömer att den som kandiderar på en lista inte bör arbeta som röstmottagare eller vid rösträkning räkna eller på annat sätt hantera rösterna i det val kandidaturen avser.

Tidsramar för ambulerande röstmottagare

Ställningstagande om ambulerande röstmottagning Pdf, 125 kB.

Ändringar 18 december 2023

Ställningstagandet har uppdaterats med att valnämnden bör besluta om ett sista klockslag för när ambulerande röstmottagning alltid bör medges inom kommunen.

Det har vidare förtydligats vad valnämndens strategiska beslut bör omfatta, exempelvis vilka faktorer som ska tas med i bedömningen av om det är möjligt att genomföra ett besök. Det har även lagts till att väljaren vid ambulerande röstmottagning kan få hjälp av röstmottagaren eller någon annan person på samma sätt som på ett röstmottagningsställe.

Tillägg har också gjorts om att väljare som föredrar att rösta med ambulerande röstmottagning inte ska nekas detta även om det finns förutsättningar för budröstning. Vidare har det förtydligats vilka valsedlar röstmottagarna ska ta med vid val till Europaparlamentet.

Sammanfattning av ställningstagandet

Valnämnden behöver planera den ambulerande röstmottagningen under valperioden och ha god beredskap att boka röstmottagare, också under valhelgen och särskilt på valdagen. Under valperioden ska väljare kunna kontakta valnämnden för att boka röstmottagare. Valnämnden bör kunna ta emot bokningar vardagar dagtid och under valhelgen.

Valnämnden har att, utifrån resurser och geografiska förutsättningar, fatta beslut om hur sent på valdagen en väljare kan få hjälp av en ambulerande röstmottagare. Nämnden bör fatta ett principbeslut som sedan får ligga till grund för bedömningar i de enskilda fallen.

Röstmottagarna måste ha möjlighet att hinna tillbaka för att lämna rösten i röstningslokalen. Om en väljare begär hjälp sent på valdagen kan det därför vara för sent att få hjälp att rösta.

Det är viktigt att informera väljaren om att boka ambulerande röstmottagare, hur den ambulerande röstmottagningen går till och vilken utrustning röstmottagarna har med sig.

Valsedlarnas ordning i valsedelsställen

Ställningstagande om valsedlarnas ordning i valsedelsställen Pdf, 138 kB.

Ändringar den 18 december 2023

Ställningstagandet har uppdaterats med en rekommendation om att väljare får ta del av affisch eller liknande med information om valsedlarna i valsedelsställen. Vidare förtydligas vilka partier som har rätt att få sina valsedlar utlagda på röstmottagningsställen när partierna själva ansvarar för distributionen.

Sammanfattning av ställningstagandet

För att upprätthålla förtroendet för valsystemet och för att det ska vara lätt för väljaren att hitta bland valsedlarna ska valsedlarna exponeras likformigt på alla röstmottagningsställen. Med detta menas att alla valsedlar ska presenteras på samma sätt.

Valmyndigheten bedömer att en placering av valsedlarna i bokstavsordning efter de partibeteckningar partierna deltar under innebär en rättvis och saklig presentation. Det ska också vara lätt för röstmottagarna att ha överblick och hålla ordning bland valsedlarna. För att underlätta för väljarna och röstmottagarna rekommenderas därför att valsedlarna placeras i valsedelsställ.

För att underlätta för väljarna och för att motverka köbildning rekommenderar Valmyndigheten att väljarna får information om valsedelsställen genom en affisch eller liknande.

Affischen bör sättas upp på lämplig plats, förslagsvis där köbildning kan förväntas, och t.ex. innehålla information om antal valsedelsställ, vilka typer av valsedlar som finns i ställen och på vilket sätt valsedlarna presenteras. Valmyndigheten har tagit fram en mall som valnämnden kan använda sig av.

Valmyndigheten bedömer att partier som distribuerar sina valsedlar till ett röstmottagningsställe har rätt att få dem utlagda där om de, vid val till riksdag, region- och kommunfullmäktige, deltar i valet till riksdagen eller valet till region- eller kommunfullmäktige i den region eller kommun röstmottagningsstället ligger. Vid val till Europaparlamentet har partier som deltar i valet rätt att få sina valsedlar utlagda.

Verksamhetsskyddsanalys

Ställningstagande om verksamhetsskyddsanalys Pdf, 113 kB.

Ändringar den 18 december 2023

Ställningstagandet har uppdaterats språkligt.

Sammanfattning av ställningstagandet

Valmyndigheten bedömer att den del av valadministrationens verksamhet som inte omfattas av bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen bör analyseras genom en verksamhetsskyddsanalys. En sådan analys kan bygga på Säkerhetspolisens metod för säkerhetsskyddsanalys.

Värdeneutrala röstmottagningsställen och förbud mot propaganda

Ställningstagande om värdeneutrala röstmottagningsställen och förbud mot propaganda Pdf, 146 kB.

Ändringar den 15 december 2023

Ställningstagandet har uppdaterats med förtydliganden om att väljare ska vara skyddade mot propaganda även när de köar för att få rösta. När en kö sträcker sig utanför ett röstmottagningsställe bör valsedelsutdelning inte få ske där kön finns. Väljare som har med sig valsedlar för att rösta bör inte erbjudas att gå före i kön. Vidare förtydligande ifråga om partifunktionärer med banderoller eller annan partipolitisk klädsel och om att väljare som bär partipolitisk klädsel eller symbol inte får vägras att rösta.

Sammanfattning av ställningstagandet

Ett röstmottagningsställe ska inte ha anknytning till viss politisk sammanslutning och bör inte ha en sådan anknytning till en viss religiös sammanslutning eller till visst företag som kan påverka väljaren i samband med röstning.

På ett röstmottagningsställe eller i ett utrymme intill detta får det inte förekomma propaganda eller annat som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val. Väljare ska vara skyddade mot propaganda även när de köar för att få rösta.

Ett röstmottagningsställe ska underlätta röstning för alla väljare. När lokaler utses ska god tillgänglighet för väljarna därför väga tyngre än en i övrigt bättre lämpad lokal, även om den har anknytning till ett företag, en religiös sammanslutning eller liknande.

En lokal med politisk anknytning som kan uppfattas som icke värdeneutral ska däremot inte användas. Det får heller aldrig förekomma propaganda eller annat som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val på röstmottagningsställe eller i utrymme intill detta.

Finns tveksamhet om propaganda kan komma att förekomma i närheten av röstmottagningsstället eller om lokalen kan uppfattas ha politisk anknytning rekommenderar Valmyndigheten att man undviker att använda lokalen som röstmottagningsställe.

Valnämnden bör göra en ny bedömning av lämpligheten hos de lokaler som avses användas som röstmottagningsställe med beaktande av förbudet mot propaganda och utifrån de kriterier som finns i detta ställningstagande inför varje val. I de fall något kriterium tillåts stå tillbaka bör valnämnden motivera vad som gör att man ändå väljer den lokalen.

Det är inte tillåtet att uppträda som röstmottagare i klädsel som är partipolitisk. Partifunktionärer ska ta av banderoller eller annan klädsel eller utrustning som är partipolitisk när de uppehåller sig på ett röstmottagningsställe eller i ett anslutande utrymme. De bör inte uppehålla sig där längre än vad som behövs för att lämna av valsedlar och kontrollera tillgången på valsedlar i valsedelsställen.

Väljare får bära vilken klädsel de vill vid röstningen och en väljare som bär partipolitisk klädsel eller symbol får aldrig vägras att rösta. Den grundlagsskyddade rätten till religionsfrihet kan aldrig inskränkas. Det innebär att det alltid är tillåtet att bära religiös klädsel på och intill ett röstmottagningsställe.