Frågor och svar om digital röstlängd
Nu har vi uppdaterat frågor och svar på Valcentralen med frågor om tidigt införande av digitala röstlängder från frågestunden den 25 november.
- Kommun
Publicerad: 23 november 2022
Nyheter från Valmyndigheten för dig som jobbar med val i kommun, på länsstyrelse eller utlandsmyndighet.
Nu har vi uppdaterat frågor och svar på Valcentralen med frågor om tidigt införande av digitala röstlängder från frågestunden den 25 november.
I dag, den 1 december 2025, träder ny lagstiftning i kraft som syftar till att öka skyddet av de allmänna valen och stärka väljarnas möjlighet att utnyttja sin rösträtt. Det blir bland annat tydligare krav på att röstningen ska vara tillgänglig för alla väljare.
Som vi tidigare informerat om är anmälan av platser för röstmottagning och beställning av valmaterial öppen. Vi ser gärna att ni anmäler era platser och beställer valmaterial innan årsskiftet.
Valmyndigheten har fått i uppdrag att ta fram en vägledning med samlade regler och rekommendationer för tillgänglighet vid val. Vägledningen ska kunna användas första gången vid de allmänna valen 2026 och omfatta tillgänglighetsaspekterna i lokaler, röstningsförfarandet och information till väljare.
Den 1 december 2025 träder ändringar i vallagen i kraft om tillgänglighet. Väljarna ska enkelt kunna ta reda på information om tillgänglighet i deras val- och röstningslokaler. Ni ska därför ange lokalernas tillgänglighetsstatus i Valid. Uppgifterna visas på val.se och hänvisas till på röstkortet.
I dag lanserar Valmyndigheten en ny uppdaterad version av myndighetens webbplats val.se. Webbplatsen har fått ett nytt utseende och nya funktioner som ska göra det enklare för dig som besökare att hitta rätt.
Nu finns det nytt och uppdaterat stöd att använda i ert förberedande arbete med planering och analys av valgenomförandet. Uppdaterat på sidan finns även en introducerande webbutbildning med fokus på skydd av val.
Flera deadlines närmar sig med anledning av valsedelsbeställningar inför de allmänna valen 2026. Inför det lanseras stödmaterial för länsstyrelsens arbete med behöriga beställare, begäran om partivalsedlar och kommunikation till partier.
Nu finns information om utbildningsupplägget av röstmottagare. Vi bjuder även in till webbinarium den 16 december.
Respektive utlandsmyndighet (och UD-KSU) behöver anmäla till Valmyndigheten senast den 21 januari 2026 vilka platser som ska ha röstmottagning eller endast ge ut brevröstningsmaterial vid valen till riksdag, region- och kommunfullmäktige 2026.