Anmälan av kandidater för partier med registrerad partibeteckning

Ställningstagande om anmälan av kandidater för partier med registrerad partibeteckning Pdf, 131 kB.

Ändringar den 18 december 2023

Ställningstagandet har uppdaterats språkligt.

Sammanfattning av ställningstagandet

Vid val till riksdagen ska ett parti som har registrerat sin partibeteckning och som vill anmäla sina kandidater göra det skriftligen hos länsstyrelsen.

Det har i valadministrationen utvecklats en praxis där partierna inför val till riksdagen kan välja att anmäla kandidater, men om behov finns, ändå avstå från att ha anmälda kandidater i en eller flera riksdagsvalkretsar och där istället trycka valsedlar med icke anmälda kandidater. Valmyndigheten uppfattar att denna praxis är felaktig och redogör för sin uppfattning om rättsläget genom detta ställningstagande.

Valmyndigheten bedömer att

  • ett parti med registrerad partibeteckning som vill anmäla sina kandidater i valet till riksdagen måste anmäla samtliga kandidater
  • vid den slutliga rösträkningen ska länsstyrelsen, för ett parti som har registrerat sin partibeteckning och som anmält samtliga kandidater i valet till riksdagen, bedöma namn på icke anmälda kandidater som obefintliga.

Anmälan av samtycke till kandidatur

Ställningstagande om anmälan om samtycke till kandidatur Pdf, 123 kB.

Ändringar den 18 december 2023

Ställningstagandet har uppdaterats med anledning av införande av digitala samtycken och förklaringar.

Sammanfattning av ställningstagandet

Valmyndigheten gör bedömningen att en anmälan om förklaring om samtycke till kandidatur (kandidatförklaring) eller samtycke till kandidatur kan ske genom att kandidaten använder Valmyndighetens blankett eller avsedd digital tjänst.

Anmälan ska innehålla följande uppgifter för att anses vara komplett:

  • Förnamn
  • Efternamn
  • Personnummer eller i förekommande fall födelsetid
  • Verifikation av identitet genom egenhändigt undertecknande eller genom e-signatur i form av avancerad elektronisk underskrift
  • Det specifika parti som anmälaren samtycker till kandidatur för.

En kandidatförklaring får även innehålla övriga uppgifter om kandidater (som får tryckas på valsedeln) såsom ålder, yrke eller titel, adress samt partitillhörighet eller liknande uppgift.

En anmälan som sker på blankett bör även innehålla anmälarens kontaktuppgifter.

För att en kandidatförklaring ska registreras ska en komplett anmälan ha kommit in senast sista dagen för partier att anmäla samtliga sina kandidater. För att ett samtycke ska registreras ska ett komplett samtycke ha kommit in senast fredagen före valdagen.

Valsedlar och valsedelsbeställningar

Ställningstagande om valsedlar och valsedelsbeställningar Pdf, 144 kB.

Ändringar den 18 december 2023

Ställningstagandet har uppdaterats i form av tillägg om vad som gäller vid EU-val, då det tidigare var inriktat på val till riksdag, region- och kommunfullmäktige.

Vidare har ställningstagandet kompletterats med information om form för inlagor i ärenden om valsedelsbeställning, kandidatanmälan och utläggning av valsedlar, att partier som vill beställa valsedlar utan att ha anmält deltagande bör uppmanas att anmäla sitt deltagande och att det ska framgå av en begäran om utläggning vilket valområde som begäran avser.

Det har också tillkommit ett avsnitt om makulering och destruering av valsedlar och returhantering vid uteblivet mottagande från partiers sida.

Sammanfattning av ställningstagandet

Alla valsedlar som används vid val ska tillhandahållas av Valmyndigheten. Hanteringen av partiernas beställningar av valsedlar är uppdelad mellan Valmyndigheten och länsstyrelserna. I hanteringen uppkommer situationer som inte regleras i vallagstiftningen. Valmyndigheten ger i detta ställningstagande vägledning kring hur sådana situationer kan hanteras.

Det saknas reglering ifråga om vem som företräder ett parti. Vissa partier har rätt att få valsedlar upptryckta på statens bekostnad. Det är därför viktigt att säkerställa att den som beställer valsedlar för ett parti också företräder partiet ifråga. Kan den som beställer valsedlar inte uppvisa behörighetshandlingar ska länsstyrelsen, eller – vid val till Europaparlamentet – Valmyndigheten, avgöra om det finns skäl att neka en beställning.

På alla röstmottagningsställen ska väljare ha tillgång till partivalsedlar för sådana partier som har rätt till det och som begärt sådan utläggning.

Till en sådan begäran ska partiet foga ett protokoll som visar att partiet fattat beslut dels om att begära utläggning av valsedlar, dels om vem som ska vara behörig att lämna in begäran. Vid val till Europaparlamentet får partier som beställt endast en namnvalsedel denna utlagd i stället för partivalsedlar.

Valadministrationen ansvarar för att väljarna på alla röstmottagningsställen alltid har tillgång till partivalsedlar för partier som har rätt till det och som begärt utläggning.

Vid val till Europaparlamentet ansvarar valadministrationen för att väljarna på alla röstmottagningsställen alltid har tillgång till partivalsedlar, eller namnvalsedlar om ett sådant parti deltar med endast en valsedel, för partier som har rätt till det och som begärt utläggning av sina valsedlar.

Alla deltagande partier, inte bara sådana partier som efter begäran har rätt till automatisk utläggning, kan beställa partivalsedlar, distribuera dem till röstmottagningsställena och därefter få dem utlagda av valadministrationen.

På namnvalsedel får vid sidan om kandidatens namn förekomma uppgift om ålder, yrke eller titel, adress samt partitillhörighet eller liknande uppgift. Uppgifterna ska tjäna som allmänna upplysningar om kandidaterna, inte utgöra argumenterande text eller bestå av uppenbart irrelevanta uppgifter.

För att valsedlar ska kunna tillhandahållas senast 45 dagar före valdagen ska partiet göra en komplett beställning senast vid den tidpunkt Valmyndigheten fastställer. Om ett parti beställer valsedlar eller önskar justera en beställning efter detta datum påverkas partiets möjlighet till leverans inom utsatt tid. Leverans är då beroende av turordning för tryckning och tryckeriernas förutsättningar.

Partierna kan beställa valsedlar så länge tryckerierna erbjuder detta, men står själva risken för om leverans kan ske i tid inför val vid sena beställningar.

Partier som har rätt till fria valsedlar kan beställa maximalt tre gånger antalet röstberättigade i valkretsen i valet till riksdagen. Där valsedlar gäller i flera eller alla riksdagsvalkretsar (så kallade rikslistor) är det möjligt för ett parti att fördela den fria kvoten på önskat sätt mellan de berörda valkretsarna. Ett parti som har rätt till fria valsedlar kan dessutom beställa valsedlar utöver den fria kvoten, men måste då betala för dessa.

Återkallelse och upphävande av beslut

Ställningstagande om återkallelse och upphävande av beslut Pdf, 123 kB.

Ändringar den 18 december 2023

Ställningstagandet har förtydligats med när en återkallelse eller begäran om upphävande senast bör komma in till den beslutande myndigheten. Vidare har ställningstagandet kompletterats ifråga om vad som händer när ett parti vill återkalla anmälan av samtliga sina kandidater.

Sammanfattning av ställningstagandet

Valmyndigheten bedömer att det bör vara möjligt att återkalla en anmälan eller begäran fram till beslut i ärendet och att det även därefter bör vara möjligt att upphäva ett beslut, efter begäran från enskild, så länge det aktuella ärendet inte överklagats.

En återkallelse som sker under tiden fram till att ett beslut har fattats i frågan ska leda till en avskrivning av ärendet.

Valmyndigheten bedömer att återkallelse eller begäran om upphävande kan ske av ett parti i fråga om ärende om anmälan om partiers deltagande i val, anmälan av kandidater och begäran om utläggning av valsedlar. Valmyndigheten bedömer också att återkallelse och begäran om upphävande kan ske av en kandidat ifråga om samtycke eller förklaring om samtycke till kandidatur.

Det föreligger enligt Valmyndigheten dock skäl mot att upphäva beslut:

  • om partiers deltagande i val och partiers begäran om utläggning av valsedlar fram till det att röstningen i ett val startar (för allmänna ordinarie val 45 dagar före valdagen)
  • om partiers anmälan av kandidater fram till den tidpunkt då ett samtycke senast kan lämnas in inför val (fredagen före valdagen) och
  • rörande kandidaters förklaringar och samtycken fram till den tidpunkt då ett samtycke senast kan lämnas inför val (fredagen före valdagen).