Förfrågan till granskningsorterna

  1. Sametingets valnämnd tar fram en skriftlig förfrågan med en lista över förslag på granskningsorter runtom i landet.
  2. Valnämndens administrativa handläggare och ansvarig handläggare vid Valmyndigheten signerar förfrågan.
  3. Valnämnden skickar förfrågan till granskningsorterna, med begäran om svar senast ett visst datum.

Svar till valnämnden från granskningsorterna

Svaret skickas till valnämnden och ska innehålla följande uppgifter:

  • om utläggning av röstlängden är möjlig
  • besöksadress och telefonnummer
  • expeditionstid, det vill säga öppettider för granskningen
  • namn, telefonnummer samt mejladress till ansvarig person.

Beslutet

När de föreslagna granskningsorterna har svarat beslutar Valmyndigheten vilka som ska ha röstlängden tillgänglig för granskning. Beslutet innehåller information om tid och plats för granskningen.

Sametinget publicerar beslutet om granskningsorter på sin webbplats och annonserar i lokala medier. Beslutet ska också kungöras i Post- och Inrikes Tidningar, och skickas till samtliga granskningsorter.

Granskningsperiod

Valnämnden upprättar den preliminära röstlängden senast den 15 november. Därefter skickas den fysiska preliminära röstlängden till granskningsorterna för utläggning.

Den preliminära röstlängden ska finnas tillgänglig till och med den 16 december*, vilket är sista dagen som den går att överklaga. Därefter ska granskningsorterna förstöra röstlängden.

*Det lagstadgade datumet 15 december ligger i år på en söndag och därför gäller närmast följande vardag som sista dag.

3 kap 5 § sametingslagen (1992:1433)

Den preliminära röstlängden skall hållas tillgänglig för granskning på det sätt som den centrala valmyndigheten i samråd med Sametinget bestämmer.