Om incidentrapportering
Publicerad: 1 juli 2024
För att vi gemensamt ska kunna skydda genomförandet av val är det viktigt att kommuner, länsstyrelser och utlandsmyndigheter rapporterar incidenter som kan påverka valet negativt. Här förklarar vi vilka incidenter som bör rapporteras, vem som kan göra det och hur det går till.
Vad är en incident?
En incident är en avvikande händelse som skadar eller riskerar att skada genomförandet av valet eller förtroendet för genomförandet av valet. Det kan vara medvetet sabotage, misstag eller oväntade händelser. Exempel på incidenter vid tidigare val är stölder av valsedlar, hot och våld mot röstmottagare och kanslipersonal, felaktig hantering, skadegörelse och olyckor.
Vem kan rapportera?
Kommuner, länsstyrelser och Utrikesdepartementet kan rapportera in incidenter som kan påverka valgenomförandet eller förtroendet för det. Det som rapporteras in bidrar till att ge valadministrationen och samverkande myndigheter en samlad nationell lägesbild av valgenomförandet och hur valet fortlöper. Det är också ett stöd när det gäller att identifiera och hantera hot.
Vad ska rapporteras?
Rapportera endast incidenter som rör valgenomförandet och förtroendet för valgenomförandet.
Vi har avslutat rapporteringen av incidenter under EU-valet 2024
Formuläret för att rapportera incidenter under EU-valet 2024 stängde den 30 juni.