Bakgrund om arbetet med digitala röstkort och moderniserad förtidsröstning
Publicerad: 4 juni 2025
Bakgrund om varför digitala röstkort och moderniserad förtidsröstning införs och tidplan för införande.
Arbetshypotes
Än så länge är inga beslut om digitala röstkort tagna. All information på dessa sidor är att betrakta som arbetshypoteser för hur ett införande kan komma att se ut.
Valmyndigheten kommer att kommunicera förändringarna externt när beslut finns och gentemot väljare inför valen 2026. Tills dess ber vi valadministrationen att avvakta kommunikation med väljare i dessa frågor då mycket fortfarande kan ändras.
2020 års valutredning
2020 års valutredning presenterade i sitt betänkande "Säkerhet och tillgänglighet vid val" förslag om att röstkort kan skickas på digitalt medium till väljarna. Regeringskansliet bereder nu förslagen med sikte på att föreslå förändringar inför 2026 års allmänna val. En proposition med ett sådant innehåll är överlämnad till riksdagen inför sommaren 2025.
Säkerhet och tillgänglighet vid val (Regeringskansliet) Länk till annan webbplats.
Pappersröstkortet kommer i så fall från och med valen 2026 att ersättas av ett digitalt röstkort. Alla väljare som har en elektronisk brevlåda kommer att få sitt röstkort digitalt. Väljare som saknar elektronisk brevlåda och utlandssvenskar kommer fortfarande att få sitt röstkort i pappersform via post.
Digitaliseringsresan

Valmyndigheten har under längre tid haft ett pågående digitaliseringsarbete för arbetet kring val. När röstkorten digitaliseras ser vi fördelar med att också digitalisera väljarförteckningar för att underlätta ett smidigt införande, och att så småningom också övergå till digitala röstlängder.
Förändringarna syftar till att göra röstningen enklare för väljarna, minska sårbarheter i systemet och att effektivisera processen för valadministrationen. Pappersröstkorteten och pappersröstlängderna som vi har i dag är mycket tidskritiska i sin framställan och har också en negativ påverkan på miljön.
Väljarna kommer fortsatt att rösta med pappersvalsedlar
Det svenska valsystemet grundar sig på allmän och lika rösträtt och att valen är fria, hemliga och direkta. Valsystemet är decentraliserat och transparent och därmed robust. Digitalisering av delar av röstningsprocessen påverkar inte själva röstningen som fortsatt sker i fysisk form med pappersvalsedlar. Den pappersbaserade röstningen är en viktig del i det robusta valsystemet.
Införandeplan allmänna valen 2026
Mål:
- Alla väljare med digital brevlåda kommer få digitala röstkort.
- Ny teknik vid förtidsröstning ska kunna användas i alla kommuner.
Tidslinje
Valmyndigheten planerar flertalet aktiviteter för att involvera både valadministrationen och väljarna framöver.
2025
Tidpunkt | Aktivitet |
---|---|
30 april 2025 | Lagrådsremiss publicerad: Säkerhet och tillgänglighet vid val (Lagrådet) |
6-8 maj 2025 | Användartester med utvalda kommuner |
14 maj 2025 | Info för KommunITS (kommun-it-avdelningar) |
28 maj 2025 | Proposition från regeringen Säkerhet och tillgänglighet vid val |
Höst 2025 | Beslut i riksdagen om proposition om "Säkerhet och tillgänglighet vid val" |
September 2025 | Informationstillfälle vid den nationella valkonferensen, anordnad av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Läs mer: Nyhet om nationell valkonferens |
Höst 2025 | Användartester med väljare |
Höst 2025 | Dialog med kommuner om deras vägval |
Höst 2025 | Personuppgiftsbiträdesavtal upprättas mellan kommun och Valmyndigheten |
2026
Tidpunkt | Aktivitet |
---|---|
Augusti 2026 | Information till allmänheten som del av Valmyndighetens informationskampanj |
Augusti 2026 | Digitala röstkort skickas ut till väljare |
Augusti 2026 | Förtidsröstning med digitala väljarförteckningar påbörjas |
September 2026 | Valdagen |
Frågor och svar
När kan ni ge besked om hur finansieringen ser ut?
Vår utgångspunkt är att digitala väljarförteckningar och röstlängder inte kommer med finansiering. Valmyndigheten undersöker just nu om det finns möjlighet till något ekonomiskt bidrag till införande och kommer isåfall att återkomma till det. Vi hoppas att så många som möjligt ska välja att införa digitala väljarförteckningar inför valen 2026, då det kommer med flera fördelar.
Är det obligatoriskt att införa digitala väljarförteckningar?
Nej, det är frivilligt för er i kommunerna. Vi hoppas dock att de fördelar som följer av digitala väljarförteckningar gör att så många som möjligt väljer det alternativet.
Krävs det lagändringar för att kunna använda digitala väljarförteckningar?
Vi har bedömt att det är möjligt inom gällande lagstiftning. Även om lagstiftningen är utformad utifrån ett system med pappershandlingar sätter regelverket inte upp några hinder mot att gå över till ett digitalt förfarande.