|Valcentralen

Arbetshypotes

Än så länge är inga beslut om digitala röstkort tagna. All information på dessa sidor är att betrakta som arbetshypoteser för hur ett införande kan komma att se ut.

Valmyndigheten kommer att kommunicera förändringarna externt när beslut finns och gentemot väljare inför valen 2026. Tills dess ber vi valadministrationen att avvakta kommunikation med väljare i dessa frågor då mycket fortfarande kan ändras.

2020 års valutredning

2020 års valutredning presenterade i sitt betänkande "Säkerhet och tillgänglighet vid val" förslag om att röstkort kan skickas på digitalt medium till väljarna. Regeringskansliet bereder nu förslagen med sikte på att föreslå förändringar inför 2026 års allmänna val. En proposition med ett sådant innehåll är överlämnad till riksdagen inför sommaren 2025.

Säkerhet och tillgänglighet vid val (Regeringskansliet) Länk till annan webbplats.

Pappersröstkortet kommer i så fall från och med valen 2026 att ersättas av ett digitalt röstkort. Alla väljare som har en elektronisk brevlåda kommer att få sitt röstkort digitalt. Väljare som saknar elektronisk brevlåda och utlandssvenskar kommer fortfarande att få sitt röstkort i pappersform via post.

Digitaliseringsresan

En process med sex steg som visar en digitaliseringsresa. Steg 1 till 4: Valid, Elektronisk brevlåda, Samtycken kandidater och Rapportering valkväll. Steg 5 och 6: Röstkort och röstlängd samt Mina sidor. Steg 1 till 4 är markerade i grönt, vilket betyder att de är genomförda. Steg 5 och 6 är markerade i orange, vilket betyder att de ännu inte är genomförda. En pil visar att fokus på förändring nu ligger på steg 5 och framåt.

Valmyndigheten har under längre tid haft ett pågående digitaliseringsarbete för arbetet kring val. När röstkorten digitaliseras ser vi fördelar med att också digitalisera väljarförteckningar för att underlätta ett smidigt införande, och att så småningom också övergå till digitala röstlängder.

Förändringarna syftar till att göra röstningen enklare för väljarna, minska sårbarheter i systemet och att effektivisera processen för valadministrationen. Pappersröstkorteten och pappersröstlängderna som vi har i dag är mycket tidskritiska i sin framställan och har också en negativ påverkan på miljön.

Väljarna kommer fortsatt att rösta med pappersvalsedlar

Det svenska valsystemet grundar sig på allmän och lika rösträtt och att valen är fria, hemliga och direkta. Valsystemet är decentraliserat och transparent och därmed robust. Digitalisering av delar av röstningsprocessen påverkar inte själva röstningen som fortsatt sker i fysisk form med pappersvalsedlar. Den pappersbaserade röstningen är en viktig del i det robusta valsystemet.

Införandeplan allmänna valen 2026

Mål:

  • Alla väljare med digital brevlåda kommer få digitala röstkort.
  • Ny teknik vid förtidsröstning ska kunna användas i alla kommuner.

Tidslinje

Valmyndigheten planerar flertalet aktiviteter för att involvera både valadministrationen och väljarna framöver.

2025

Tidpunkt

Aktivitet

30 april 2025

Lagrådsremiss publicerad: Säkerhet och tillgänglighet vid val (Lagrådet) Länk till annan webbplats.

6-8 maj 2025

Användartester med utvalda kommuner

14 maj 2025

Info för KommunITS (kommun-it-avdelningar)

28 maj 2025

Proposition från regeringen Säkerhet och tillgänglighet vid val Länk till annan webbplats.

Höst 2025

Beslut i riksdagen om proposition om "Säkerhet och tillgänglighet vid val"

September 2025

Informationstillfälle vid den nationella valkonferensen, anordnad av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Läs mer: Nyhet om nationell valkonferens

Höst 2025

Användartester med väljare

Höst 2025

Dialog med kommuner om deras vägval

Höst 2025

Personuppgiftsbiträdesavtal upprättas mellan kommun och Valmyndigheten

2026

Tidpunkt

Aktivitet

Augusti 2026

Information till allmänheten som del av Valmyndighetens informationskampanj

Augusti 2026

Digitala röstkort skickas ut till väljare

Augusti 2026

Förtidsröstning med digitala väljarförteckningar påbörjas

September 2026

Valdagen

Frågor och svar

När kan ni ge besked om hur finansieringen ser ut?

Vår utgångspunkt är att digitala väljarförteckningar och röstlängder inte kommer med finansiering. Valmyndigheten undersöker just nu om det finns möjlighet till något ekonomiskt bidrag till införande och kommer isåfall att återkomma till det. Vi hoppas att så många som möjligt ska välja att införa digitala väljarförteckningar inför valen 2026, då det kommer med flera fördelar.

Är det obligatoriskt att införa digitala väljarförteckningar?

Nej, det är frivilligt för er i kommunerna. Vi hoppas dock att de fördelar som följer av digitala väljarförteckningar gör att så många som möjligt väljer det alternativet.

Krävs det lagändringar för att kunna använda digitala väljarförteckningar?

Vi har bedömt att det är möjligt inom gällande lagstiftning. Även om lagstiftningen är utformad utifrån ett system med pappershandlingar sätter regelverket inte upp några hinder mot att gå över till ett digitalt förfarande.

Sök