EU:s arbetstidsdirektiv och ordförandes uppgifter i vallokalen
Publicerad: 24 januari 2024
EU:s arbetstidsdirektiv har lett till frågor från kommuner om roller och fördelning av arbetsuppgifter i vallokalen. Valmyndigheten ger råd utifrån gällande vallag.
Med anledning av arbetstidsdirektivet har några kommuner frågat om bland annat ordförandens roll och uppgifter i vallokalen, om dagen delas i olika pass. Samt om det är möjligt att utse fler än en vice ordförande.
Eftersom frågor om arbetstidslagstiftning inte ingår i Valmyndighetens uppdrag är de råd vi kan ge begränsade till vad som står i vallagstiftningen.
Inga hinder mot att utse fler ersättare för ordförande
För varje valdistrikt ska det utses minst fyra röstmottagare, varav en ordförande och en ersättare för ordföranden. Vid röstmottagning i en vallokal ska minst tre av röstmottagarna vara närvarande. En av dessa ska vara ordföranden eller ordförandens ersättare. (3 kap. 4 och 6 §§ vallagen).
Valmyndigheten ser därmed inga hinder mot att fler ersättare utses, så länge ordningen mellan ersättarna är tydlig så inga oklarheter uppstår i ansvarsfördelningen.
Ersättaren träder in om ordföranden inte är på plats
Det finns bara en bestämmelse i vallagen som anger att ordföranden ska vidta åtgärder. När vallokalen har öppnat ska den av röstmottagarna som är ordförande visa de närvarande att varje valurna är tom (9 kap. 3 §). I valförordningen anges att protokollet ska skrivas under av två röstmottagare, däribland ordföranden (11 §).
Valmyndighetens bedömning är att när ordföranden inte är på plats träder ersättaren i hens ställe. Denne har då ordförandens befogenheter och kan alltså visa de närvarande att valurnan är tom eller skriva under protokollet tillsammans med en annan röstmottagare.