Behörigheter i Valid för kommuner
Publicerad: 2 september 2024
Instruktioner och blanketter för hur kommunen ska hantera användare och behörigheter i valdatasystemet Valid.
Handledning för administration av behörigheter
Handledningen går igenom det praktiska arbetet i Valid och ger fördjupade instruktioner om vad som är viktigt att tänka på när man administrerar behörigheter.
Handledning för behörighetsadministration i Valid Pdf, 1 MB.
Om användare och behörigheter för kommuner
Kommunanvändare måste verifiera sina kontaktuppgifter innan de kan få en behörighetsroll. Efter att kontaktuppgifterna är verifierade måste en behörighetsadministratör tilldela aktuella behörighetsroller, det sker inte automatiskt.
Behörighetsrollerna är inte hierarkiska, en BAD blir inte automatiskt LADM eller RKB, utan måste tilldelas en i taget.
Systemet meddelar inte när det finns något att åtgärda. Inskrivare och behörighetsadministratörer bör därför ta för vana att återkommande kontrollera vilka eventuellt nya användare som finns, och åtgärda dem.
Om behörighetsrollerna
En användares behörighet i systemet styrs av två delar: behörighetsroll och behörighetsområde. Dessa tilldelas vid samma tillfälle. Behörighetsrollen anger vad användaren kan göra och Behörighetsområdet anger det geografiska område för vilken behörighetsrollen gäller.
En användare kan i vissa fall ha flera kombinationer av behörighetsroller och behörighetsområden. I rollen LADM ingår dock behörigheterna för FROST och RKB redan, vilket innebär att dessa inte ska tilldelas användare som redan har behörighetsrollen LADM.
Vilka uppgifter ska utföras av de olika behörighetsrollerna?
Behörighetsadministratör (BAD)
Behörighetsadministratörens uppgift är att tilldela, ta bort och ändra roller för användare.
Inskrivare
Inskrivarens uppgift är att registrera kommunens användare i systemet.
LADM – lokal administratör
Lokal administratör är den huvudsakliga behörighetsrollen för valhandläggare vid en kommuns valnämnd som ska utföra valadministration i systemet.
Övriga roller
Det finns även antal ett smala roller i systemet med specialiserade arbetsuppgifter rörande till exempel röstkortsbeställningar och registrering av röster. Har ni frågor om arbetsuppgifterna knutna till dessa kontakta de som tilldelade den rollen till dig.
Fullständiga beskrivningar om roller och hur arbetet ska utföras framgår i Valmyndighetens handledning, se överst på sidan.
Kom igång med Valid
För röstmottagare som ska skriva ut dubblettröstkort har vi en kort kom-igång-guide i Valid.
Kom igång med Valid – för röstmottagare i kommun Pdf, 156 kB.
Kommunens behörighetsadministration
En behörighetsadministratör med tilläggsrollen Inskrivare kommun skriver in alla kommunens användare manuellt i systemet. Länsstyrelsen skriver in de första användarna i kommunen, därefter kan kommunen arbeta självständigt med att hantera behörigheter.
Varje användare måste efter inskrivning verifiera sig genom ett personligt e-postmeddelande och ett sms som de får skickat till sig. Därefter kan en behörighetsadministratör ge användaren de behörigheter som krävs.
Kommunens användare loggar in i systemet med någon av följande e-legitimationer:
- Bank-id och mobilt bank-id
- Freja e-id plus
- AB Svenska pass
Ladda ner blanketter för olika behörighetsroller
Under följande rubriker hittar du blanketter för att begära olika typer av behörigheter i Valid.
Roller som kommunen begär av länsstyrelsen
För att länsstyrelsen ska kunna tilldela behörighetsroller till en kommunanvändare måste användaren begära det. Förutom nedanstående blanketter krävs också någon form av behörighetshandling som visar att personen blivit utsedd att få aktuell roll tilldelad sig.
Alla behörighetsadministratörer måste inte vara inskrivare, men den tilläggsrollen krävs för att kunna lägga till användare.
Behörighetsadministratör (BAD) och tilläggsroll Inskrivare kommun
Bestämmelser för användning, behörighetsadministratör och inskrivare på kommun Pdf, 170 kB.
Förbindelse om behörighet, behörighetsadministratör och inskrivare på kommun Pdf, 64 kB.
Begäran om behörighet, behörighetsadministratör och inskrivare på kommun Pdf, 688 kB.
Behörigheter som kommunen tilldelar internt
Övriga roller tilldelar kommunen internt. Respektive kommun ansvarar för att ta fram egna rutiner, exempelvis beslutsvägar och dokumentationskrav. Alla användare ska dock ha läst bestämmelserna och bör skriva under en förbindelse om att de avser följa dem.
Valmyndigheten har tagit fram generella blanketter som kan användas för att underlätta administrationen.
Lokal administratör (LADM), Röstkortsbeställare (RKB), Förtidsröstsregistrerare (FROST)
Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på vanliga frågor om administration av behörigheter i Valid.
Driftinformation Valid
Ibland behöver vi göra uppdateringar av systemet, driftsätta nya funktioner eller rätta fel. Då kan Valid vara otillgängligt under en kortare tid.
På val.se har vi en sida med driftinformation för användare. Gå in där om du upplever problem för att se om problemet är känt och i så fall när det förväntas vara åtgärdat.