Frågor och svar om behörigheter i Valid
Publicerad: 26 februari 2024
Här hittar du svar på vanliga frågor om hantering av behörigheter i Valid.
Behörigheter i Valid
Vart ska jag vända mig vid problem med behörigheter?
Kontakta den organisation som skrev in dig.
Var hittar jag nya användare för att tilldela behörighetsroll?
Nya användare som blivit verifierade eller överförda hittar du om du filtrerar på Nya ohanterade användare i menyn Behörighetsadministration.
Användare måste vara verifierade för att ses här. Inskrivare kan se overifierade användare, men då under menyn Lägg till och verifiera användare.
Varför har en behörighet i Valid slutat fungera trots att den borde fungera till idag?
Sätt alltid behörighetstiden till dagen efter den sista dagen rollen ska användas. Det gäller för alla roller i Valid.
Exempel:
Om en användare behöver åtkomst till och med 14 september, ska du ange:
- Åtkomstdatum: 15 september
- Behörighetsrollens utgångsdatum: 15 september
Meddelar systemet när det finns nya användare som behöver åtgärdas?
Nej, systemet skickar inte ut några aviseringar. Därför är det bra att då och då kolla av även om vi också rekommenderar användare att meddela när de verifierat sina uppgifter.
Varför saknas länsstyrelseanvändare som borde finnas i Valid?
Kontrollera att användaren har överförts från länsstyrelsernas IT-system. Alla uppgifter om användaren kommer från länsstyrelsernas gemensamma IT-system. Är något fel, ska rättningen ske där, inte i Valid.
Jag kommer inte åt webbplatsen, den verkar ligga nere?
Om du har åtkomst och behörighet i Valid men det verkar vara något tekniskt problem med sidan, undersök först om det finns något publicerat under Driftinformation.
Driftinformation Valid Länk till annan webbplats.
Om det är ett planerat underhåll eller känt problem så finns informationen här. Kolla annars med din lokala IT-avdelning om det finns någon brandvägg eller nya inställningar som hindrar åtkomst till webbplatsen.
Kontakta Valmyndigheten om du inte lyckas lösa problemet.
En användare säger sig inte kunna se några, eller rätt, menyer?
Kontrollera att användaren har rätt behörighetsroll tilldelad och att den registrerats korrekt samt att tidsgränsen inte har gått ut.
Det kan också vara så att menyn inte är öppen ännu. Valmyndigheten öppnar menyerna först när de ska användas. Se datum för menyöppningar i kalendern.
Varför får användaren inget verifieringsmejl?
Kontrollera att användarens e-postadress är korrekt angiven i Valid.
Varför fungerar inte verifieringen fastän vi gjort alla steg?
- Om du har ändrat något kan det dröja upp till en timme innan ändringarna gått igenom.
- Om det efter en timme ändå inte fungerar kan du starta om verifieringen och prova igen. Under Pågående verifiering markerar du användaren och klickar på Stoppa verifiering. Gå sedan till Misslyckade verifieringar, markera användaren och klicka på Starta verifiering. Då skickas en ny verifieringslänk till användaren.
- Om problemet kvarstår efter att ha försökt verifiera om minst en gång, kontaktar du Valmyndigheten. Bifoga användarens användarnamn och klockslag samt eventuella felmeddelanden.
Jag har fått ett mejl från Valmyndigheten där det står att en eller flera roller i Valid är på väg att gå ut. Vad betyder det?
En användare i Valid kan ha flera olika roller. Rollerna bestämmer vad användaren kan göra och se i systemet. Varje roll har en giltighetstid, som kortast en månad och som längst två år. När en rolls giltighetsdatum har passerats kan användaren förlora tillgång till Valid.
Ska du fortsätta arbete i Valid ska du kontakta behörighetsadministrationen i din organisation så att de kan förlänga rollen och din tillgång till systemet.
Varför får användaren inget sms efter att ha klickat på ”Begär engångslösenord”?
Kontrollera att användarens mobiltelefonnummer är korrekt angivet i Valid. Mobilnumret ska vara angivet med landskod och utan inledande nolla, till exempel +46701740605.
Varför kan inte användaren spara sitt lösenord?
Kontrollera i första hand att lösenordet uppfyller alla regler:
- minst 16 tecken
- både versaler och gemener
- minst en siffra eller specialtecken
Om användaren kopierar lösenordet när det ska skrivas in en andra gång kan mellanslag komma med. Be användaren skriva lösenordet istället.
Varför kan användaren inte logga in även fast verifieringen gått igenom?
Stäm av att användaren angett korrekt användarnamn. Det är en kombination av fyra bokstäver + fyra siffror som finns i verifieringsmejlet. Det förekommer även att personer använder mellanslag före eller efter sitt användarnamn eller exempelvis skriver ”0” i stället för ”O” eller tvärt om.
Det kan också vara så att användaren inte har fått sin behörighetsroll tilldelad än.