Frågor och svar om behörigheter i Valid
Publicerad: 15 oktober 2024
Här hittar du svar på vanliga frågor om hantering av behörigheter i Valid.
Behörigheter i Valid
Vart ska jag vända mig vid problem med behörigheter och verifieringar?
För hjälp ska du först kontakta den organisation – kommun eller länsstyrelse – som du begärde behörighet av eller blev inskriven av. Om problemet kvarstår kontaktar du Valmyndigheten.
Jag arbetar i en kommun och ska verifiera mig, men det fungerar inte?
Jag får inget verifieringsmejl som börjar med ”Verifiera dina kontaktuppgifter i Valid”
Kontakta den organisation (kommun eller länsstyrelse) som du begärde behörighet av eller blev inskriven av och be dem kontrollera att din e-postadress är korrekt.
Jag får inget sms efter att ha klickat på ”Begär engångslösenord”
Kontakta den organisation (kommun eller länsstyrelse) som du begärde behörighet av eller blev inskriven av och be dem kontrollera att ditt mobiltelefonnummer är korrekt.
Jag kan inte spara mitt lösenord
Kontrollera i första hand att lösenordet uppfyller alla regler. Undvik också att kopiera lösenordet när det ska skrivas in en andra gång, skriv istället in tecken för tecken i båda fälten.
Om det fortfarande inte fungerar, kontakta den organisation (kommun eller länsstyrelse) som du begärde behörighet av eller blev inskriven av.
Jag har gjort enligt ovan men jag kan ändå inte logga in
Det kan vara så att du inte har fått någon behörighetsroll tilldelad än.
Efter att verifieringen är klar och du har sett informationstexten ”Ditt konto är nu verifierat”, bör du kontakta den organisation (kommun eller länsstyrelse) som du begärde behörighet av eller blev inskriven av, och meddela att du är klar och verifieringen är lyckad.
Om det fortfarande inte fungerar, kontakta samma organisation igen.
Jag har bytt mobiltelefonnummer eller e-postadress
Kontakta den organisation (kommun eller länsstyrelse) som du begärde behörighet av eller blev inskriven av, och be dem uppdatera uppgifterna.
Jag har rollen Inskrivare och har problem med att verifiera en person?
- Kontrollera att e-postadressen, mobiltelefonnumret och personnumret är korrekt. Mobilnumret ska vara angivet med landskod och utan inledande nolla, till exempel +46701740605.
- Har du ändrat något kan det dröja upp till en timme innan ändringarna gått igenom.
- Starta om verifieringen och prova igen. Under ”Pågående verifiering” markerar du användaren och klickar på ”Stoppa verifiering”. Gå sedan till ”Misslyckade verifieringar”, markera användaren och klicka på ”Starta verifiering”. Då skickas en ny verifieringslänk till användaren.
- Om problemet kvarstår efter att ha försökt verifiera om minst en gång, kontaktar du Valmyndigheten. Bifoga användarens användarnamn och klockslag samt eventuella felmeddelanden.
Som inskrivare i en kommun behöver du inte felanmäla via länsstyrelsen. Har du gjort ovanstående felsökning kan du kontakta Valmyndigheten direkt.
Jag har rollen Behörighetsadministratör (BAD) och har problem med att tilldela behörighetsroller?
Var hittar jag mina användare?
Nya användare som blivit verifierade eller överförda hittar du om du filtrerar på ”Nya ohanterade användare” i menyn ”Behörighetsadministration”.
Kommunanvändare måste vara verifierade för att ses här. Inskrivare kan se overifierade användare, men då under menyn ”Lägg till och verifiera användare”.
En användare säger sig inte kunna logga in, eller kan inte se några, eller rätt, menyer?
Kontrollera att användaren har rätt behörighetsroll tilldelad och att den registrerats korrekt samt att tidsgränsen inte har gått ut.
Det kan också vara så att menyn inte är öppen ännu. Valmyndigheten öppnar menyerna först när de ska användas.
Vart ska jag vända mig vid problem?
Om du inte hittar svaren på dina frågor på den här sidan och problemet kvarstår kontaktar du Valmyndigheten direkt med användarens användarnamn, klockslag och eventuella felmeddelanden. Du behöver inte felanmäla via länsstyrelsen.
Varför har en behörighet i Valid har slutat fungera trots att den borde fungera till och med idag?
Behörighetstiderna i Valid ska sättas till dagen efter sista dagen då rollen ska användas. Detta gäller alla roller i Valid. Ett exempel är att det kan vara svårt att skriva ut dubblettröstkort den 9 juni om behörigheten har utgångsdatum den 9 juni.
Behörighetsadministratör (BAD) ska göra så här för att ändra rollen för att den som i exemplet ska fungera den 9 juni:
- Sök fram användaren under "Användare och behörigheter" i Valid behörighetsadministration
- Redigera åtkomstdatum så att sista dag är den 10 juni eller senare
- Ta bort befintlig roll om den har utgångsdatum 9 juni
- Lägg till rollen på nytt, med sista datum för att använda rollen den 10 juni eller senare
Jag har fått ett mail från Valmyndigheten där det står att en eller flera roller i Valid är på väg att gå ut. Vad betyder det?
En användare i Valid kan ha flera olika roller. Rollerna bestämmer vad användaren kan göra och se i systemet. Varje roll har en giltighetstid, som kortast en månad och som längst två år. När en rolls giltighetsdatum har passerats kan användaren förlora tillgång till Valid.
Ska du fortsätta arbete i Valid ska du kontakta behörighetsadministrationen i din organisation så att de kan förlänga rollen och din tillgång till systemet