Bildspel till utbildningsträffar

Bildspelen ska du använda vid det fysiska utbildningstillfället. Du kan anpassa dem efter lokala förhållanden. Valnämnden är ansvarig för att kvalitetssäkra de ändringar som görs.

Det är bra om ni har möjlighet att vara flera som utbildar vid respektive tillfälle för att skapa bättre dynamik och för att ni som utbildar ska kunna ta stöd av varandra.

Ladda ner bildspelen

Filerna innehåller video och är ganska stora. Vi rekommenderar därför att du öppnar och laddar ner presentationerna när du är ansluten till ett wifi.

Utbildning för röstmottagare i röstningslokal (förtidsröstning) Powerpoint, 95 MB.

Utbildning för röstmottagare i vallokal Powerpoint, 95 MB.

Utbildning för ordförande och vice ordförande Powerpoint, 116 MB.

Animationer

På några sidor i bildspelen används så kallade inflygningar/animationer för att presentera texten ett stycke i taget.

För mycket text på en sida riskerar leda till att mottagarna sitter och läser texten istället för att lyssna på vad som sägs. Att presentera informationen lite i taget kan underlätta förståelsen. Det gör också att du som utbildare kan stanna upp och fördjupa din undervisning. Det är dock fritt fram att redigera eller ta bort animeringarna.

Bädda in fler filmer

På vissa sidor finns filmer redan inbäddade. Här ska det bara vara att trycka på play, men testa innan så att ljudet fungerar.

Om du vill visa någon av röstmottagarfilmerna under utbildningstillfället går de givetvis bra att bädda in i bildspelet på lämplig plats.

Skärmbild som visar kommandot för att infoga video i en powerpoint.

Skapa en ny sida och tryck på Infoga video.

Skapa då en ny sida och klicka på Infoga video (se bilden ovan). Välj därefter filmfilen som du sparat på din dator och ladda upp. Om bildspelet blir för tungt kan du komprimera filmen.

Välj Arkiv > Info > Komprimera media. Då får du välja på tre olika storlekar: Presentationskvalitet, Internetkvalitet och Låg kvalitet. Testa filmerna innan ni kör presentationen.

Skärmbild på kommandot Komprimera media i Powerpoint.

Komprimera media i powerpoint-presentationen om du behöver minska filstorleken.

Anteckningsfältet

Under bilderna finns text i anteckningsfältet. Om texten är kursiverad betyder det att texten är instruktioner som är riktade endast till dig som utbildar. Övrig text som står i anteckningsfältet är ett förslag till talmanus. Talmanuset innefattar allt som står i bilden i fetstil, och broderar utöver detta ofta ut vissa delar.

Lokala instruktioner

Utöver den information som Valmyndigheten lägger in i bildspelen behöver röstmottagarna även lokala instruktioner. Du kan välja att lägga in dessa i bildspelen eller förmedla dem till röstmottagarna på annat sätt.

Förslag på lokala instruktioner

Listan ger förslag på lokala instruktioner. Lägg gärna till andra du ser behov av. I parentesen anges om punkten gäller vallokal (V) eller förtidsröstning (FÖ). Saknas parentes gäller punkten för båda.

  • Kontaktuppgifter till valnämnden och andra relevanta aktörer
  • Förtidsröstningen i kommunen, var finns möjlighet och vilka tider? (FÖ)
  • Hur ska väljare kontakta kommunen för ambulerande röstmottagning och hur den är organiserad (FÖ)
  • Parkering
    Finns det och vem bekostar den?
  • Schema
    Hur fungerar det med pauser?
    Vem kontaktar man vid sjukdom?
    Finns det möjlighet att värma matlåda i lokalen?
  • Val- eller röstningslokalen
    När möbleras den och av vem?
    Hur får röstmottagarna information om utrymningsvägar?
    Material i lokalerna som valnämnden förser lokalerna med, till exempel förstoringsglas, fingertutor, egna affischer med öppettider, med mera.
  • Röstlängden (V)
    När och hur hämtas den, eller delas den ut?
    Är den delad?
    Rutiner för arbetssätt vid röstmottagning om delad röstlängd används.
  • Beslut från valnämnden
    Om placering och presentation av valsedlar.
    Om gränser för valsedelsutdelning och propaganda.
  • Förtidsrösterna i vallokal (V)
    När och hur kommer de till valdistriktet?
  • Service till väljare
    Information till väljare på andra språk och om det finns möjlighet till tolk.
    Finns möjligheter att skriva ut dubblettröstkort? (FÖ)
    Stöd för hantering när väljare kommit till fel lokal och röstmottagaren inte vet var väljaren ska rösta. (V)
    Uppgift om röstningslokaler i kommunen som är öppna under valdagen, inkludera eventuella närliggande röstningslokaler i grannkommuner. (V)
  • Valsäkerhetsrutiner
    Hur arbetar valnämnden med säkerhet?
    Finns lokala rutiner för om det förekommer hot, våld eller annat som stör ordningen i lokalen?
    Rutiner för incidenthantering och incidentrapportering.
  • Avsluta röstmottagning i röstningslokal (FÖ)
    Hur ska röstmottagarna förvara och hantera inkomna förtidsröster efter avslutad röstmottagning?
    Praktisk information såsom hur ska lokalen ställas i ordning och hur ska materialet förvaras?
  • Efter rösträkning (V)
    Hur ska materialet hanteras?
    Hur ska sopor hanteras?
    Hur ska lokalen ställas i ordning?
  • Transport av rösterna från valdistrikt till valnämnden (V)
    Hur ska den ske säkert?
    Hur fungerar det med parkering och insläpp?
  • Arvoden
    Behöver röstmottagarna anmäla konto till en särskild bank?
    Behöver de anmäla sig på nytt även om de anmälde sig vid förra valet?
    När kommer utbetalningen?
  • Enkät
    Förväntas röstmottagarna svara på en enkät efter uppdraget?

Lägg till sidor med egen grafisk profil

Ifall du vill lägga in egna sidor med kommunens egen logotyp och grafiska profil gör du så här:

  1. Skriv texten på en sida i kommunens mall.
  2. Kopiera sidan.
  3. Klistra in sidan i Valmyndighetens bildspel och välj inklistringsalternativet ”bevara källformatering”. Du kan även använda snabbkommandot ctrl+e.

Instruktioner till övningar

För att röstmottagarna ska vara förberedda på olika situationer som kan uppstå vid röstmottagningen behöver utbildningen både innehålla praktiska och teoretiska moment. Därför har vi lagt in övningar i bildspelen. Har du idéer på fler övningar går det bra att lägga till dem.

Alla övningsmoment föregås av en sida med en bild på uppsträckta händer.

Nedan finns instruktioner och eventuellt material för respektive övning. Inom parentes står det om övningen gäller förtidsröstning, vallokal eller ordförande.

Kunskapstesten – ”rätt eller fel” (förtidsröstning och vallokal)

Efter ett avsnitt kommer en sida med ”Rätt eller fel?”-frågor. Syftet med övningen är dels att deltagarna ska aktiveras och dels att du som utbildare kan kontrollera om gruppen hängt med.

Övningen kan utföras på olika sätt beroende på lokalens förutsättningar. Exempelvis kan övningen göras via handuppräckning eller genom att ställa sig upp. Om deltagarna sitter i grupper kan de först diskutera och sen redogöra. Ni avgör sättet att utföra.

Påståendena finns i bildspelet. Svaren finns i anteckningarna på respektive sida.

Markera i väljarförteckning (förtidsröstning)

Övningen går ut på att röstmottagarna genom den information som finns i bildspelet (röstkort och information om vilket löpnummer väljaren kommer ha samt hur väljaren har legitimerat sig) ska anteckna rätt i väljarförteckningen och på fönsterkuvertet.

Material:

Fönsterkuvert Pdf, 50 kB.
Väljarförteckning Pdf, 764 kB.

Skriv ut så många exemplar som behövs innan utbildningen och dela ut till deltagarna. Glöm inte pennor!

Denna övning lämpar sig bäst att utföras individuellt.

Instruktion:

Läs upp den information som finns i bildspelet. Det bör inte ta mer än någon minut att fylla i när instruktionerna är tydliggjorda. Facit på övningen kommer på sidan efter. Gå igenom vilka siffror som ska vara på vilka ställen. Här kan du genom handuppräckning se hur många som svarat rätt.

Det är viktigt att detta görs korrekt. Skulle en röstmottagare till exempel glömma att anteckna i väljarförteckningen, kommer det bli en differens i slutet av dagen när fönsterkuverten räknas. Vill du, och det finns utrymme, kan du ge mer information om felsökning.

Genomföra röstmottagning (vallokal)

Denna sida i bildspelet rekommenderar vi att om möjligt utföra som ett rollspel. Ett tips för att spara tid är att ni använder er av personal från valkansliet eller liknande, som redan är väl bekanta med rutinen.

Markera i röstlängd (vallokal)

Övningen går ut på att röstmottagarna får lära sig att markera följande situationer i röstlängden:

  • Väljare som röstar i vallokalen och två olika sätt en väljare kan legitimera sig.
  • Väljare som ångerröstar, det vill säga personen har förtidsröstat men ångrar sig och röstar på nytt i sin vallokal.
  • Granskning av förtidsröster.

Syftet är att deltagarna ska bekanta sig med röstlängden och förstå hur viktigt det är att vara uppmärksam när man prickar av en väljare. En felmarkering kan resultera i att en väljare nekas att rösta, vilket är allvarligt eftersom rösträtten är en grundlagsskyddad rättighet.

Material:

Röstlängd med fiktiva personnummer Pdf, 647 kB.

Skriv ut ett exemplar till varje deltagare. Utöver röstlängden behövs linjaler och pennor.

Instruktion:

Information om vad som ska antecknas i röstlängden, vilken väljare som ska markeras och på vilket sätt, finns i bildspelet. Tänk på att inte trycka vidare på sidan efter del två förrän alla deltagare har hunnit fylla i, eftersom facitsidan kommer direkt efter. Ytterligare förklaringar finns i anteckningsfältet. Poängtera vikten av att använda linjal.

Bemötande och säkerhet (förtidsröstning och vallokal)

Syftet med detta moment är huvudsakligen att medvetandegöra frågor kring säkerhet och bemötande. Fokusera på att väcka intresse hellre än att förmedla detaljkunskap.

Det huvudsakliga budskapet är att röstmottagarens bemötande spelar stor roll för väljarens upplevelse av att rösta i valet. Det är viktigt att som röstmottagare vara klar över sin roll, prioritera sin och andras säkerhet, ta hjälp av sina kollegor, och känna till när och hur röstmottagningen bör avbrytas.

Ämnet kan väcka många frågor och fantasin kan spinna iväg. Då är det bra att styra samtalet tillbaka till verkligheten. Här är en lista över sådant som faktiskt hänt:

  • Oordning i form av för mycket folk i lokalerna.
  • Väljare blir irriterade av att behöva stå i kö.Ungdomsgäng stör ordningen, i eller utanför röstmottagningsstället.
  • Väljare anser att det saknas valsedlar och blir upprörda.
  • Väljare som nekas rösta blir upprörda, till exexempel på grund av förkryssad/inget ID/fel lokal.
  • Påverkade personer stör ordningen.
  • Väljare vill inte lämna sin röst till en röstmottagare på grund av dess etniska härkomst, kön eller uppfattade politiska tillhörighet.
  • Personer försöker avsiktligen störa eller påverka valgenomförandet.
  • Partirepresentanter som delar ut material både i och utanför lokalerna.
  • Material med partisymboler hittas inne i lokalerna.

Betona att det finns en mer djupgående webbutbildning som besvarar många frågor.

Exempel på frågor och svar om bemötande och säkerhet

Men hur ska man göra, vad är rätt?

Det är ofta beroende på kontext och hur de inblandade upplever situationen. Prioritera din säkerhet och kom ihåg vad ditt uppdrag är.

Hur bemöter man någon som är psykiskt sjuk?

Många av de verktyg webbutbildningen förmedlar är användbara även i mötet med personer med olika former av psykisk ohälsa. Undvik fysisk kontakt, behåll ditt lugn, visa respekt, ta hjälp av kollegor.

Hur bemöter man någon som är berusad eller påverkad av narkotika?

Påverkade personer kan vara mer oberäkneliga, risken för missförstånd ökar och personens impulskontroll är ofta nedsatt. Håll avstånd, var lugn och hamna inte ensam med någon som är påverkad. Ta hjälp av dina kollegor, hellre för tidigt än för sent.

Hur hanterar vi någon som är beväpnad?

Skapa avstånd och kalla på polis, utsätt dig inte för risker. Se till att du vet var nödutgångar och utrymningsvägar finns.

Hur hanterar vi grupper av upprörda eller aggressiva personer?

Ta hjälp av kollegor, kalla på hjälp tidigt, behåll ditt lugn, försök få kontakt med någon enskild i gruppen, till exempel den som verkar lugn, mer kontaktbar, nykter eller mindre aggressiv.

Hur ofta sker trakasserier och hot?

Det sker sällan, de flesta väljare är trevliga.

När bör vi avbryta röstmottagningen?

Kan röstmottagningen på grund av en ordningsstörning inte genomföras får den tillfälligt avbrytas, exempelvis om någon försöker att hindra, förvanska eller otillbörligt påverka röstningen. Då är det viktigt att skydda röster och röstlängd mot otillbörlig påverkan.

Bedömning av valsedlar (vallokal)

Syftet är att röstmottagarna får praktisk övning i att bedöma valsedlar och en chans att diskutera anledningar till att valsedlar underkänns. Röstmottagarna i vallokal ska hellre ”fälla än fria”, eftersom underkända valsedlar får en andra granskning hos länsstyrelsen. Exempelvis kan övningen göras via handuppräckning eller genom att ställa sig upp.
Bilderna ligger i bildspelet. Stanna till vid varje bild och se om röstmottagarna kan applicera sina nya kunskaper på den praktiska övningen.

Facit med motivering finns i anteckningsfältet.

Möbleringsövning (ordförande)

Övningen är gjord på ett sätt så att alla kan göra den, oavsett om ordförande möblerar sin lokal eller inte. Målet är att förstå varför röstmottagningsstället måste möbleras på ett visst sätt, vilket är kopplat till valhemligheten och flödet i lokalen.

Material:

Om du vill kan du byta ut till en planritning av en faktisk lokal i er kommun.

Instruktion:

Planera innan hur mycket betänketid du vill ge deltagarna. Sitter deltagarna lämpligt kan övningen genomföras två och två.

Genom de tre frågor som är ställda i bildspelet, ritar deltagarna i en påhittad planritning.