De olika myndigheterna; Valmyndigheten, länsstyrelserna och kommunernas valnämnder, har olika roller och uppdrag i det kommande EU-valet och olika ansvarsområden när det kommer till kommunikation.

För att bidra till samsyn kring kommunikation i frågor som berör hela eller delar av valadministrationen finns en ansvarsfördelning över vem som ansvarar för att göra vad samt vem som ansvarar för att kommunicera/svara på frågor inom olika områden.

Det finns också en kommunikationsplanering med en tidplan som redogör för när Valmyndigheten kommer att kommunicera inom olika budskapsområden. Denna kan användas som stöd för övriga valadministrationen i den egna kommunikationsplaneringen.

Innehållet bygger på samma grund som vid tidigare val men har uppdaterats för att passa EU-valet 2024. Inför de allmänna valen 2022 publicerades båda dessa delar tillsammans i en promemoria med rubriken ”Ansvarsfördelning och budskap inom valadministrationen”. För att göra innehållet med överskådligt och lättillgängligt är dessa två delar inför årets val publicerade på varsin sida direkt på Valcentralen.

Du hittar dem under Gemensamt stöd/Kommunikationsmaterial:

Ansvarsfördelning kommunikation EU-valet 2024

Kommunikationsplanering EU-valet 2024