|Valcentralen

Här hittar du som jobbar på en utlandsmyndighet information om hur det fungerar med åtkomst och behörigheter i IT-stödet Valid.

Introduktion Valid och behörigheter

Här får du veta vad Valid är och vilka roller som finns i systemet.

Gemensamt IT-stöd för att genomföra val

Valid är ett gemensamt IT-stöd för alla som är med och genomför val. Som utlandsmyndighet behöver ni Valid för att kunna kontrollera en väljares rösträtt och för att kunna skriva ut dubblettröstkort.

Alla användare arbetar i samma system men har olika behörighet. För att kunna arbeta i Valid behöver du:

  • åtkomst till systemet
  • en behörighetsroll

Din behörighetsroll kan även innebära att du ska tilldela andra användare behörighetsroller.

Behörighetsroller i Valid

Behörigheter är personliga och får inte överlåtas. Ni hanterar er egen behörighetsadministration för vissa roller och för andra roller behöver ni begära behörighet av Utrikesdepartementet, se tabellen nedan. Följ instruktioner från UD-KC i de fall det är utrikesdepartementet som tilldelar behörigheten.

En användares behörighet i systemet styrs av två delar: behörighetsroll och behörighetsområde. Dessa tilldelas vid samma tillfälle. Behörighetsrollen anger vad användaren kan göra och behörighetsområdet anger det geografiska område för vilken behörighetsrollen gäller.

 

Roller som ni begär av utrikesdepartementet (UD):

Roll

Vad rollen innebär

Max antal användare

Längsta giltighetstid

Utlandsbehörighets-administratör (UBAD)

Kan lägga till, ändra och ta bort behörighetsroller.

Fyra

Två år

Inskrivare-administratör vid utlandsmyndighet

Kan skriva in användare med svenskt personnummer

Fyra

Två år

Inskrivare-standardanvändare vid utlandsmyndighet

Kan skriva in användare utan svenskt personnummer



Roller som ni själva tilldelar:

Roll

Vad rollen innebär

Max antal användare per kommun

Längsta giltighetstid

Röstkortsbeställare (RKB)

Kan skriva ut dubblettröstkort


Tre månader

För att kunna tilldela behörighetsroller internt behöver ni först skriva in användaren och därefter kan ni tilldela användaren sin behörighetsroll.

Skriv in och verifiera användare

Tilldela behörighetsroller

Logga in i Valid

När du fått åtkomst och behörighetsroll loggar du in i systemet med användarnamn och någon av följande e-legitimationer:

  • Bank-id och mobilt bank-id
  • Freja e-id plus
  • AB Svenska pass

Röstmottagare som inte har svenskt personnummer och svensk e-legitimation loggar in med hjälp av, användarnamn, lösenord samt engångslösenord per sms.

Logga in i Valid Länk till annan webbplats.

Driftinformation Valid

Ibland behöver vi göra uppdateringar av systemet, driftsätta nya funktioner eller rätta fel. Då kan Valid vara otillgängligt under en kortare tid.

På val.se har vi en sida med driftinformation för användare. Gå in där om du upplever problem för att se om problemet är känt och i så fall när det förväntas vara åtgärdat.

Driftinformation Valid Länk till annan webbplats.

Att göra

Vanliga frågor och svar

Jag kommer inte åt webbplatsen, den verkar ligga nere?

Om du har åtkomst och behörighet i Valid men det verkar vara något tekniskt problem med sidan, undersök först om det finns något publicerat under Driftinformation.

Driftinformation Valid Länk till annan webbplats.

Om det är ett planerat underhåll eller känt problem så finns informationen här. Kolla annars med din lokala IT-avdelning om det finns någon brandvägg eller nya inställningar som hindrar åtkomst till webbplatsen.

Kontakta Valmyndigheten om du inte lyckas lösa problemet.

En användare säger sig inte kunna se några, eller rätt, menyer?

Kontrollera att användaren har rätt behörighetsroll tilldelad och att den registrerats korrekt samt att tidsgränsen inte har gått ut.
Det kan också vara så att menyn inte är öppen ännu. Valmyndigheten öppnar menyerna först när de ska användas. Se datum för menyöppningar i kalendern.

Kalender

Vart ska jag vända mig vid problem med behörigheter?

Kontakta den organisation som skrev in dig.

Varför har en behörighet i Valid slutat fungera trots att den borde fungera till idag?

Sätt alltid behörighetstiden till dagen efter den sista dagen rollen ska användas. Det gäller för alla roller i Valid.

Exempel:
Om en användare behöver åtkomst till och med 14 september, ska du ange:

  • Åtkomstdatum: 15 september
  • Behörighetsrollens utgångsdatum: 15 september

Jag har fått ett mejl från Valmyndigheten där det står att en eller flera roller i Valid är på väg att gå ut. Vad betyder det?

En användare i Valid kan ha flera olika roller. Rollerna bestämmer vad användaren kan göra och se i systemet. Varje roll har en giltighetstid, som kortast en månad och som längst två år. När en rolls giltighetsdatum har passerats kan användaren förlora tillgång till Valid.

Ska du fortsätta arbete i Valid ska du kontakta behörighetsadministrationen i din organisation så att de kan förlänga rollen och din tillgång till systemet.

Var hittar jag nya användare för att tilldela behörighetsroll?

Nya användare som blivit verifierade eller överförda hittar du om du filtrerar på Nya ohanterade användare i menyn Behörighetsadministration.

Användare måste vara verifierade för att ses här. Inskrivare kan se overifierade användare, men då under menyn Lägg till och verifiera användare.

Sök