|Valcentralen

På onsdagen efter valdagen ska kommunens valnämnd göra sin preliminära rösträkning. Så här förbereder ni och genomför den.

Introduktion till valnämndens preliminära rösträkning

Valnämnden ska göra den preliminära rösträkningen på onsdagen efter valdagen. Om det behövs kan den även fortsätta på torsdagen. Ibland kallas valnämndens preliminära rösträkning för ”uppsamlingsräkningen”.

Valnämndens uppgifter i preliminär rösträkning

Valnämndens uppgifter i den preliminära rösträkningen är att

  • granska de förtidsröster som inte skickats till vallokalerna på grund av att de kom för sent på valdagen och de röster som kommit till valnämnden efter valdagen
  • granska de förtidsröster som röstmottagarna underkänt i vallokalen
  • granska brevröster (gula kuvert) om det inte redan är gjort i vallokal
  • räkna röster och sammanställa preliminärt resultat
  • föra protokoll över den preliminära rösträkningen.

Valnämnden ska närvara under rösträkningen

Valnämnden sammanträder under hela granskningen och rösträkningen. Det innebär att nämnden ska närvara under hela tiden. Valnämndens ledamöter bör dock inte delta i själva rösträkningen.

Sammanträdet ska hanteras på samma sätt som ett vanligt nämndsammanträde enligt kommunallagen.

Rösträkningen är offentlig

Valnämndens preliminära rösträkning är offentlig. Det innebär att den ska vara öppen för allmänheten.

Det finns inga regler om att sammanträdet ska kungöras, men det är bra om valnämnden informerar allmänheten om var och när rösträkningen ska äga rum. Exempelvis på samma sätt som när kommunen annonserar kommunfullmäktiges sammanträden eller protokoll.

Valnämndens ledamöter bör finnas tillgängliga för att ge vägledning till rösträknare i eventuella frågor om bedömning av röster.

Var finns bestämmelserna?

Bestämmelser om valnämndens preliminära rösträkning finns i 12 kap. och 11 kap. 2 § vallagen (2005:837).

Att göra

Sök