Utlandsmyndighetens roll i val
Publicerad: 11 juni 2025
Utlandsmyndigheterna ansvarar för röstmottagning i utlandet inom sitt geografiska område. Här får du informaton om utlandsmyndighetens roll vid genomförandet av val.
Sådant som ingår i er roll
Utbilda och förordna röstmottagare
Om utlandsmyndighetens roll i genomförande av val.
Kommunicera med väljarna
Om utlandsmyndighetens roll i genomförande av val.
Omval och extra val
Ni behöver ha beredskap för både omval och extra val.
Uppföljning av valen
Om utlandsmyndighetens roll i genomförande av val.
Tidslinje för utlandsmyndighetens valgenomförande

Tidslinjen i textformat
- Från och med oktober/november året innan val kan utlandsmyndigheten anmäla platser för röstmottagning och beställa material.
- Utlandsröstkorten skickas till svenskar folkbokförda utomlands för att komma fram senast till att brevröstningen börjar.
- 45 dagar före valdagen börjar brevröstningen från utlandet.
- 30 dagar före valdagen fastställs röstlängden.
- 24 dagar före valdagen får utlandsröstningen påbörjas.
- Röster mottagna i utlandet skickas till Sverige för att komma fram senast dagen före valdagen.
- Dagen efter valdagen inleder länsstyrelsen den slutliga rösträkningen och räknar samtliga röster en gång till, inklusive de som kommunen räknar på uppsamlingsräkningen.
- Onsdag och eventuellt torsdag efter valdagen genomför kommunernas valnämnder den så kallade uppsamlingsräkningen. Då räknas de flesta utlandsrösterna.
- 1-2 veckor efter valdagen fastställs valresultaten.
Vanliga frågor och svar
Vem står för kostnaden för allt som behövs för att genomföra röstmottagning?
Det finns inga statsbidrag för röstmottagning för utlandsmyndigheter. Röstmottagningen förväntas skötas inom ramarna för ordinarie budget för utlandsmyndigheten. Undantaget är vidareskick av valmaterial till de röstmottagningsställen som utlandsmyndigheten ansvarar för. Detta faktureras Valmyndigheten via UD enligt instruktion som skickas i nyhetsbrev närmare inpå valen.