För utlandsmyndighet: Verifiera dina kontaktuppgifter för åtkomst till Valid
Publicerad: 11 augusti 2025
För att få åtkomst till Valid behöver du verifiera dina kontaktuppgifter. Här finns instruktioner för hur det går till.
Verifiera dig som ny användare
När en administratör har lagt till dig får du ett mejl från noreply@val.se med rubriken "Verifiera dina kontaktuppgifter i Valid". I mejlet finns även ditt användarnamn som du behöver för att logga in.
Gör så här:
- Öppna mejlet och klicka på verifieringslänken.
- Begär att få en verifieringskod via sms.
- Välj ett lösenord med minst 16 tecken. Det ska innehålla både små och stora bokstäver och minst en siffra eller ett specialtecken.
- Meddela din kontaktperson när du är klar. Då kan du få rätt behörighet för att utföra dina arbetsuppgifter.
Hantera lösenordet på ett säkert sätt. Du kan behöva det om din e-legitimation inte fungerar.
Så loggar du in i Valid
När du har fått din behörighet kan du logga in och börja arbeta i Valid.
Om du har svenskt personnummer
- Gå till valid.val.se
- Skriv in ditt användarnamn (från verifieringsmejlet)
- Logga in med en av dessa e-legitimationer: BankID eller mobilt BankID, Freja eID Plus eller AB Svenska Pass.
Om du inte har svenskt personnummer eller godkänd e-legitimation
- Gå till valid.val.se
- Skriv in ditt användarnamn (från verifieringsmejlet)
- Skriv in ditt sparade lösenord (16 tecken)
- Skriv in engångslösenordet som skickas via sms till ditt registrerade telefonnummer