Tilldela behörighetsroll i Valid
Publicerad: 8 augusti 2025
Här får du som behörighetsadministratör på utlandsmyndighet (UBAD) information om hur du tilldelar en inskriven och verifierad användare sin behörighetsroll.
Tilldela en behörighetsroll i Valid
För att kunna tilldela en behörighetsroll behöver användaren först vara inskriven och verifierad som användare i Valid.
Skriv in administratör och standardanvändare
- Säkerställ att användaren har i uppdrag att arbeta med valet och att den som begärt behörighet i Valid har rätt att göra det.
- Gå in i Valid och välj applikationen Behörighetsadministration.
- Välj Behörighetsadministration i menyn.
- Filtrera eller sök fram den användare som ska få behörighetsroll tilldelad.
- Klicka på användaren för att lägga till en roll.
- Tryck på Redigera åtkomstdatum för att ange den period som användaren har tillgång till systemet.
- Lägg till behörighetsroll, behörighetsområde och giltighetstid under Behörighetsuppgifter (menyn syns först efter åtkomstdatum angetts).
- Spara
- Meddela användaren att behörighetsrollen är tillagd.
Sätt behörighetstiderna i Valid till dagen efter sista dagen då rollen ska användas.
Ta bort eller ändra en behörighetsroll
För att ändra en användares behörighetsroll ska du ta bort nuvarande roll och tilldela en ny.
Även om du tar bort en användares behörighetsroller innebär det inte att användaren tas bort ur systemet. Användare utan behörighetsroll ligger kvar i väntan på att få ny roll eller bli gallrad. Om användaren ligger kvar behöver hen inte verifiera sig på nytt om hen ska börja jobba med val igen.
För att undvika att användares roller går ut oönskat kommer ett automatiskt mejl att skickas till dig som behörighetsadministratör 90 dagar innan rollen går ut. Om du inte förlänger eller avslutar rollen skickas ett mejl till användaren först 60 och sedan 30 dagar innan rollen går ut.
Vanliga frågor och svar
Var hittar jag nya användare för att tilldela behörighetsroll?
Nya användare som blivit verifierade eller överförda hittar du om du filtrerar på Nya ohanterade användare i menyn Behörighetsadministration.
Användare måste vara verifierade för att ses här. Inskrivare kan se overifierade användare, men då under menyn Lägg till och verifiera användare.
Varför har en behörighet i Valid slutat fungera trots att den borde fungera till idag?
Sätt alltid behörighetstiden till dagen efter den sista dagen rollen ska användas. Det gäller för alla roller i Valid.
Exempel:
Om en användare behöver åtkomst till och med 14 september, ska du ange:
- Åtkomstdatum: 15 september
- Behörighetsrollens utgångsdatum: 15 september
Jag har fått ett mejl från Valmyndigheten där det står att en eller flera roller i Valid är på väg att gå ut. Vad betyder det?
En användare i Valid kan ha flera olika roller. Rollerna bestämmer vad användaren kan göra och se i systemet. Varje roll har en giltighetstid, som kortast en månad och som längst två år. När en rolls giltighetsdatum har passerats kan användaren förlora tillgång till Valid.
Ska du fortsätta arbete i Valid ska du kontakta behörighetsadministrationen i din organisation så att de kan förlänga rollen och din tillgång till systemet.