Valid och behörigheter för kommuner
Publicerad: 16 juni 2025
Valid är valadministrationens gemensamma IT-stöd. Du behöver åtkomst och en behörighetsroll för att kunna arbeta i Valid. Här finns information om hur behörighetsadministrationen fungerar.
Att göra
Vanliga frågor och svar
Jag kommer inte åt webbplatsen, den verkar ligga nere?
Om du har åtkomst och behörighet i Valid men det verkar vara något tekniskt problem med sidan, undersök först om det finns något publicerat under Driftinformation.
Driftinformation Valid Länk till annan webbplats.
Om det är ett planerat underhåll eller känt problem så finns informationen här. Kolla annars med din lokala IT-avdelning om det finns någon brandvägg eller nya inställningar som hindrar åtkomst till webbplatsen.
Kontakta Valmyndigheten om du inte lyckas lösa problemet.
En användare säger sig inte kunna se några, eller rätt, menyer?
Kontrollera att användaren har rätt behörighetsroll tilldelad och att den registrerats korrekt samt att tidsgränsen inte har gått ut.
Det kan också vara så att menyn inte är öppen ännu. Valmyndigheten öppnar menyerna först när de ska användas. Se datum för menyöppningar i kalendern.
Vart ska jag vända mig vid problem med behörigheter?
Kontakta den organisation som skrev in dig.
Varför har en behörighet i Valid slutat fungera trots att den borde fungera till idag?
Sätt alltid behörighetstiden till dagen efter den sista dagen rollen ska användas. Det gäller för alla roller i Valid.
Exempel:
Om en användare behöver åtkomst till och med 14 september, ska du ange:
- Åtkomstdatum: 15 september
- Behörighetsrollens utgångsdatum: 15 september
Jag har fått ett mejl från Valmyndigheten där det står att en eller flera roller i Valid är på väg att gå ut. Vad betyder det?
En användare i Valid kan ha flera olika roller. Rollerna bestämmer vad användaren kan göra och se i systemet. Varje roll har en giltighetstid, som kortast en månad och som längst två år. När en rolls giltighetsdatum har passerats kan användaren förlora tillgång till Valid.
Ska du fortsätta arbete i Valid ska du kontakta behörighetsadministrationen i din organisation så att de kan förlänga rollen och din tillgång till systemet.
Var hittar jag nya användare för att tilldela behörighetsroll?
Nya användare som blivit verifierade eller överförda hittar du om du filtrerar på Nya ohanterade användare i menyn Behörighetsadministration.
Användare måste vara verifierade för att ses här. Inskrivare kan se overifierade användare, men då under menyn Lägg till och verifiera användare.