Begär behörighet för behörighetsadministratör och inskrivare
Publicerad: 16 juni 2025
Kommunen behöver behörighetsadministratörer (BAD) för att kunna tilldela och administrera behörighetsroller för användare inom kommunen. Ni behöver även inskrivare som kan administrera verifieringen av kommunanvändare. Det är länsstyrelsen som tilldelar behörigheterna.
Utse behörighetsadministratör och inskrivare
Kommunens valnämnd måste besluta om vilka som ska vara behörighetsadministratörer och inskrivare för kommunen.
Beslutet ska skickas med övriga blanketter till länsstyrelsen som tilldelar rollerna.
Ni behöver minst en behörighetsadministratör (BAD) som kan tilldela, ta bort och ändra behörighetsroller för användare. Den som blir behörighetsadministratör kan även få tilläggsrollen inskrivare. Inskrivaren skriver in kommunanvändare i Valid och administrerar deras verifiering. Först efter en användare verifierats kan behörighetsadministratören tilldela användaren en behörighetsroll.
Det är möjligt att ha högst fyra behörighetsadministratörer och inskrivare. Länsstyrelsen tilldelar rollerna med en giltighetstid på två år.
Begär behörighetsrollen behörighetsadministratör och inskrivare
- Skicka Förbindelse om behörighet till den som ska få behörigheten och se till att få tillbaka den underskriven.
- Fyll i och skriv under Begäran om behörigher.
- Skicka de två ifyllda blanketterna och beslutet att personen är utsedd till behörighetsadministratör och eventuellt inskrivare, till länsstyrelsen.
- När länsstyrelsen skrivit in användaren får hen ett mejl om att verifiera sina kontaktuppgifter.
- När användaren verifierat sina uppgifter, ska länsstyrelsens behörighetsadministratör kontaktas så att de kan tilldela behörighetsroll.
På sidan Verifiera dina kontaktuppgifter för åtkomst till Valid finns information för användaren om verifieringen av kontaktuppgifter.
Blanketter för behörighetsadministratör och inskrivare
Det är samma blanketter för rollen som behörighetsadministratör och tilläggsrollen inskrivare kommun.