Instruktioner om valsdelsbeställningar
Publicerad: 24 november 2025
Flera deadlines närmar sig med anledning av valsedelsbeställningar inför de allmänna valen 2026. Inför det lanseras stödmaterial för länsstyrelsens arbete med behöriga beställare, begäran om partivalsedlar och kommunikation till partier.
Behörigheter för partiers beställare
Den 12 januari öppnar valsedelsbeställningen i Valid, och inför det ska partierna anmäla behöriga beställare. De personerna ska anmälas till länsstyrelsen om de bara ska ha behörighet i ett län, och till Valmyndigheten om de ska ha behörighet i flera län. Personerna tilldelas rollen NVB (namnvalsedelsbeställare) i Valid. Läs mer om vilka kontroller länsstyrelsen behöver göra för att handlägga dessa anmälningar här:
Hantera behörigheter för partiers beställare
Begäran om partivalsedlar
Den 22 januari är sista dag att begära partivalsedlar för partier med mandat i kommun- eller regionfullmäktige. Begäran görs till länsstyrelsen, som sedan behöver sammanställa partierna och skicka åter till Valmyndigheten senast den 5 februari. Läs mer om hur detta går till här:
Administrera begäran om partivalsedlar
Webbinarium för partierna
Den 27 januari har Valmyndigheten också ett webbinarium för partier, med fokus på vad de behöver tänka på och hur de beställer valsedlar. Länsstyrelsen är också välkommen att delta. Efter webbinariet kommer Valmyndigheten skicka ut den powerpoint som användes för webbinariet. Denna powerpoint kan utgöra ett underlag för länsstyrelsens egna lokala informationsträffar för partierna. Läs mer om vilka kommunikationsinsatser som behöver göras för partierna här: