Rapportera en incident
Publicerad: 9 december 2025
Inför valen 2026 blir det obligatoriskt för er i valadministrationen att rapportera incidenter till Valmyndigheten. Det är avgörande för att skapa en nationell lägesbild och stärka skyddet under valgenomförandet. Här förklarar vi varför ni ska rapportera och hur ni gör.
Varför är det viktigt att rapportera incidenter?
Valmyndighetens uppdrag är att stödja och samordna arbetet med skydd av val. Ett robust valsystem kräver ett nära samarbete mellan alla parter i valadministrationen.
Att snabbt identifiera och rapportera avvikelser och incidenter är en viktig del i detta gemensamma arbete. Er rapportering ger Valmyndigheten de bästa förutsättningarna att få en nationell överblick.
Obligatoriskt att rapportera incidenter vid valen 2026
Ny lagstiftning kräver att kommuner, länsstyrelser och utlandsmyndigheter som ordnar röstmottagning skyndsamt rapporterar alla inträffade incidenter till Valmyndigheten.
Ni ska rapportera incidenter löpande och så fort det går utan att valgenomförandet störs. För att uppfylla kravet på skyndsam rapportering kan ni delegera uppgiften. Till exempel kan kommunerna vilja delegera till en eller flera röstmottagare.
Vad står det i bestämmelserna?
Länsstyrelserna, de kommunala valnämnderna och de utlandsmyndigheter som har inrättat röstningslokaler ska skyndsamt rapportera incidenter till Valmyndigheten.
En incident är en händelse som avviker från de regler och rutiner som valadministrationen ska följa vid val, exempelvis en händelse där någon:
- hindrar någon annan från att rösta
- ändrar på de röster som lämnats
- påverkar någon annan att rösta på ett visst sätt.
Även andra händelser som påverkar valens genomföranden kan vara incidenter. 16 kap. 2 § Vallagen (2005:837).
Vad ni ska rapportera
En incident är en avvikelse som kan påverka valgenomförandet. Orsaken till avvikelsen är inte viktig i sammanhanget, det behöver inte finnas något ont uppsåt för att händelsen ska klassas som en incident.
Incidenten kan ha inträffat på grund av:
- mänsklig påverkan (medveten eller omedveten)
- ett systemfel
- en naturhändelse.
Exempel på incidenter vid tidigare val i Sverige:
- stöld av valsedlar
- hot och våld mot röstmottagare och kanslipersonal
- spridande av felaktig information om valgenomförandet
- handhavandefel vid röstmottagning och rösträkning
- driftstörningar
- cyberangrepp
- skadegörelse.
Nationell lägesbild och åtgärder
Att ni rapporterar inträffade incidenter till oss är avgörande. Det som kan uppfattas som en isolerad händelse kan i själva verket vara en del av en serie av incidenter som indikerar ett mönster.
Vi använder era inrapporterade incidenter till att:
- identifiera och hantera störningar och avvikelser
- se samband ur ett nationellt perspektiv
- skapa en bild över hur valgenomförandet fortlöper i landet
- ge råd och rekommendationer
- ta fram skriftliga nationella lägesbilder under röstnings- och rösträkningsperioden (information till valadministrationen och samverkande myndigheter).
Rapportera incidenter till Valmyndigheten
Rapportera en incident genom att kontakta oss på valfritt sätt.
Kontakta oss
Svara på dessa frågor när du rapporterar en incident:
- Vad har hänt?
- Var hände det?
- Hur hanterade ni situationen?
- När inträffade eller när upptäckte ni avvikelsen?
- Finns det en brottsmisstanke?
- Har ni gjort en polisanmälan?
- Vem är du och hur kan vi kontakta dig?
Formulär för incidentrapportering
Här kommer det innan förtidsröstningen startar 2026 att finnas ett webbformulär som ni kan använda för att rapportera incidenter.
Incidentrapporter som omfattas av sekretess
Om den information ni rapporterar omfattas av sekretess måste informationen skyddas vid överföringen.
Ni gör bedömningen om informationen omfattas av sekretess. Överföringen ska då ske genom något av följande:
- personlig leverans
- rekommenderat brev med säkerhetspåse
- överföring med ett signalskyddssystem.
Kontakta oss på Valmyndigheten innan du överför sekretessbelagd information. Då kan vi gemensamt bedöma vilken metod som är lämplig.
Andra skyldigheter att rapportera och anmäla
Ni kan behöva göra en anmälan eller rapportering till flera olika myndigheter beroende på vad incidenten gäller.
- Ett misstänkt brott ska ni anmäla till Polismyndigheten.
- Säkerhetshotande incidenter ska ni anmäla till Säkerhetspolisen.
- IT-säkerhetsincidenter ska ni anmäla till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Informera oss när ni gjort en anmälan till Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller MSB.
Polisanmälan
Den valmyndighet som uppmärksammar en händelse som kan antas vara ett brott enligt Brottsbalken 17 kap. 8–9 §§ ska anmäla det till Polismyndigheten. Det gäller även andra brott som begås i anslutning till valgenomförandet.
Tips!
Samverka med Polisen redan innan något händer. Då är ni bättre förberedda på att hantera incidenter och kan snabbt göra en polisanmälan.
Anmälan till Säkerhetspolisen
Om ni bedömer att händelsen är en säkerhetshotande incident enligt säkerhetsskyddsförordningen (2021:955, 2 kap. 4§) ska ni skyndsamt anmäla det till Säkerhetspolisen.
Anmälan vid säkerhetshotande händelser (Säkerhetspolisen) Länk till annan webbplats.
Anmälan till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
Om det inträffar en IT-incident som kan ha en allvarlig inverkan på säkerheten för informationen som myndigheter, organisationer och samhällsviktig verksamhet ansvarar för, ska ni anmäla det till MSB.