Den 20 januari – 27 februari är menyn Hantera fastigheter öppen för länsstyrelsen. I Valid måste varje fastighet där röstberättigade är folkbokförda kopplas till ett valdistrikt. Efter att Valmyndigheten läst in fastighetsdata så återstår alltid ett antal fastigheter som inte automatiskt har kunnat kopplas till ett valdistrikt, så kallade ”saknade fastigheter”. Dessa listas i Valid under menyn Hantera fastigheter och det är länsstyrelsernas uppgift att peka ut en adress som kan motsvara fastigheten.

Övergången från fastighetskoordinater till adresspunkter gör att samtliga saknade fastigheter behöver hanteras denna gång, även sådana som har hanterats inför tidigare val. Det kan röra sig om hundratals fastigheter inom varje län. Se därför till att påbörja arbetet så snart som möjligt. Det är också viktigt att alla tillkomna saknade fastigheter hanteras den 27 februari. Den 28 februari kommer Valmyndigheten att kontrollera om några fastigheter finns kvar att hantera och vid behov ta kontakt med aktuella länsstyrelser för en sista arbetsinsats inför 1:a mars-statistiken.

Instruktion

Arbetet går till enligt följande:

  1. Öppna Valid
  2. Välj aktuellt valtillfälle, i detta fall ’Val 2026’ och klicka på ’Fortsätt’
  3. Klicka på ’Meny’, välj ’Valgeografi’ och sedan ’Hantera fastigheter’
  4. Kontrollera om ditt län har ett rött kryss under rubriken ”Antal fastigheter som saknar valdistriktskod”, om rött kryss så finns det saknade fastigheter att hantera, har ditt län istället en grön bock under rubriken finns inga fastigheter att hantera.
  5. Klicka på ditt län (om rött kryss)
  6. Peka ut en adress som i valsammanhang får motsvara hela fastigheten. Utred vilken adress som får motsvara varje fastighet genom att använda de kartverktyg som länsstyrelserna har tillgång till. De röstberättigade som finns på fastigheten kommer därefter automatiskt att föras till det valdistrikt där den utpekade adressen finns.
  7. Klicka på Spara

Om ni behöver hjälp

Om ni behöver hjälp med detta kan ni kontakta Valmyndigheten på GIS@val.se.

Valmyndigheten kommer också att hålla ett uppstartsmöte för arbetet i Skype den 20 januari 9:30-11:00 där det finns möjlighet att ställa frågor. Inbjudan till detta möte kommer att skickas ut i januari.