Den eller de som har behörighetsrollen Inskrivare ska se över vilka av kommunens användare som ska finnas kvar i systemet. Endast de som förväntas arbeta med valet i närtid ska finnas kvar i systemet. Övriga tas bort.

Den eller de som har behörighetsrollen BAD ska se över sin kommuns användare och säkerställa att det nu bara är dessa som har aktiva behörighetsroller. Ta bort överflödiga behörighetsroller. Exempelvis sjukskrivna och föräldralediga ska inte ha aktiva behörighetsroller under sin frånvaro, men kan finnas kvar i systemet tills de återkommer.

Meddela länsstyrelsen om ni har användare med rollerna inskrivare och BAD som inte längre ska ha sina roller.

Inskrivarens arbete med att ta bort användare görs i menyalternativet ”Lägg till och ta bort användare”, klicka upp respektive användare och klicka på knappen ”Ta bort”. Det beskrivs också i handledningen, punkt 5.2 och 5.2.4.

BAD-rollens arbete med att se över och ta bort behörighetsroller görs i menyalternativet ”Behörighetsadministration”. Klicka upp respektive användare och ta bort överflödiga behörighetsroller under undermenyn ”Behörighetsuppgifter”. Det beskrivs också i handledningen, punkt 5.1 och 5.1.3.

Handledning behörighetsadministration i Valid för länsstyrelser och kommuner Länk till annan webbplats.