|Valcentralen

Utse behörighetsadministratör och inskrivare

Länsstyrelsen behöver minst en behörighetsadministratör (BAD) som kan tilldela, ta bort och ändra behörighetsroller för användare.

Den som blir behörighetsadministratör kan även få tilläggsrollen inskrivare-kommun eller inskrivare-parti. Inskrivaren skriver in kommun- eller partianvändare i Valid och administrerar deras verifiering. Först efter en användare verifierats kan behörighetsadministratören tilldela användaren en behörighetsroll.

En och samma behörighetsadministratör kan vara både inskrivare för kommun och för parti.

Det är möjligt att ha högst fyra behörighetsadministratörer och inskrivare. Valmyndigheten tilldelar rollerna med en giltighetstid på två år. Om ni behöver förlänga en behörighetsroll för en befintlig person kan ni mejla Valmyndigheten.

Begär behörighetsrollen behörighetsadministratör och inskrivare

  1. Kontrollera att den som ska få behörigheten har fått åtkomst till Valid i länsstyrelsernas IT-system och blivit attesterad i Valid.
  2. Skicka banketten ”Förbindelse om behörighet” till den som ska få behörigheten och se till att få tillbaka den underskriven.
  3. Fyll i blanketten ”Begäran om behörighet”.
  4. Skicka de två ifyllda blanketterna till Valmyndigheten.

För snabbare handläggning kan du skicka de inskannade handlingarna till registrator@val.se men originalen ska även skickas per post.

Valmyndigheten bekräftar när behörighetsrollen är tilldelad.

Blanketter för behörighetsadministratör och inskrivare

Samma blanketter används för både behörighetsadministratör och tilläggsrollen inskrivare-kommun eller inskrivare-parti.

Sök