|Valcentralen

Lägga till en användare i Valid

  1. Användaren, eller hens chef, ansöker om behörighet till Valid i länsstyrelsernas behörighetssystem.
  2. Du som attesterare godkänner eller avslår behörighetsansökan.
  3. Om behörigheten godkänts användaren automatiskt till Valid för attestering.

Följ instruktionerna från länsstyrelsernas IT-avdelning på det egna intranätet under Stöd i arbetet > IT-stöd > IT-stöd vid allmänna val.

Attestera användaren i Valid

För att öka säkerheten krävs att du manuellt bekräftar att rätt person blivit överförd till Valid.

Bekräfta genom att antingen klicka på Attestera samtliga användare eller markera rutorna för den eller de du vill attestera och klicka på Attestera valda användare. När du attesterat en användare försvinner hen ur listan.

Attestering av inskrivna användare i Valid

Systemet meddelar inte när det finns något att åtgärda. Kontrollera återkommande om det finns nya användare som behöver attesteras.

Ta bort en användare från Valid

  • Användaren eller användarens chef beställer borttaget enligt instruktioner från länsstyrelsernas IT-avdelning.
  • När behörigheten är borttagen ur länsstyrelsernas gemensamma IT-stöd förs informationen automatiskt över till Valid och användaren tas bort även där.

Sök