Botkyrkas omtag gällande rekrytering av röstmottagare
Publicerad: 11 juli 2025
För att säkerställa röstmottagares lämplighet och kompetens gjorde Botkyrka vissa åtgärder inför EU-valet 2024.
Hej Susanna Karlsson, tidigare valsamordnare i Botkyrka!
Hur kom det sig att ni gjorde ett omtag?
– Under valen 2022 upptäcktes brister hos vissa röstmottagare, till exempel dåligt bemötande, otillräcklig förståelse för regelverk och rutiner samt svårigheter att passa tider och samarbeta.
Hur bedömde ni vilka röstmottagare som inte skulle återrekryteras?
– Vi gjorde en första bedömning utifrån dokumentation från bland annat överklaganden och incidentrapporter. De röstmottagare vars valdistrikt hade haft incidenter eller andra problem som påverkat arbetet negativt bestämde vi inte var aktuella för återrekrytering.
– Vi gjorde även muntliga utvärderingar med de på kommunen som jobbat med valet tidigare och ordföranden i många valdistrikt. Utifrån det gjorde vi en till bedömning och valde bort ytterligare röstmottagare för återrekrytering. Vi valde även att uppgradera några till vice ordförande baserat på muntliga positiva omdömen.
Hur rekryterar man lämpliga röstmottagare och ordförande?
– I Botkyrka beslutade valnämnden om riktlinjer för röstmottagare där det framgick vilka krav som ställdes. Det var de vi utgick ifrån i bedömningen av ansökningar. Vid rekrytering av vissa positioner, till exempel av nya ordförande och vice ordförande ringde vi upp personen som ansökt och ställde frågor om tidigare erfarenheter, förmågor att leda en grupp och annat som var aktuellt baserat på ansökan. Vi ringde även upp personer som ansökt till att arbeta som ambulerande röstmottagare för att säkerställa att de var lämpliga och hade förståelse för uppdraget.
Har ni tips på hur man kan öka väljarnas förtroende för röstmottagarna?
– Ett högt förtroende fås genom ett gott bemötande och kunniga röstmottagare. Vi har höjt kvaliteten på de fysiska utbildningsträffarna och anpassat utbildningen efter roll. Ett annat tips för förtroende är att placera familjemedlemmar att arbeta i olika valdistrikt.
– Det har också varit viktigt för oss att blanda erfarenhetsnivå i lokalen. Vi har ansträngt oss för att valdistrikten ska spegla Botkyrkas befolkning gällande bland annat ålder och kön. Vi har också försökt placera ut röstmottagare med särskilda språkkunskaper i distrikt där vissa språk är mer förekommande.
Märkte ni någon effekt av era åtgärder?
– Eftersom valgenomförandet gick smidigt och rätt till bedömde vi åtgärderna som lyckade.
– Vi fick i huvudsak positiv återkoppling från våra röstmottagare om både utbildning och upplevelse av arbetet på röstmottagningsställena efter valet. Många trivdes bra med sina kollegor och uttryckte en vilja att arbeta i framtida val. Det tar vi som ett gott betyg!
