|Valcentralen

Var tillgängliga för frågor

Inför valet behöver ni förbereda er på fler frågor och besök. Ni ska vara tillgänglig för både röstmottagare och allmänhet under hela den tid som röstmottagningen pågår i kommunen, även på lördagar och söndagar. Det gäller särskilt när röstkorten skickats ut och intresset är som störst.

Det är viktigt att höja beredskapen i god tid så att alla som hör av sig snabbt får hjälp.

Samordna internt

Kommunen behöver se till att reception, kontaktcenter och andra verksamheter som möter allmänheten har rätt information om val, röstkort, röstlängd och lokaler. Även de som hanterar post måste veta hur brevröster ska tas om hand.

Det kan även vara bra att ta kontakt med socialförvaltningen för att informationen ska nå ut till brukare.

Planera kommunikationen

Det är bra att ta fram en kommunikationsplan inför valet. Den kan till exempel innehålla:

  • målgrupper som behöver särskild information, (exempelvis äldre, personer med funktionsnedsättning, boende på anstalter).
  • information på olika språk
  • rutiner för hur ni hanterar frågor från media och oförutsedda händelser.

Hantera media och felaktig information

Ni kan behöva svara på frågor från lokal media och bör vara förberedd på att hantera rykten eller felaktig information, särskilt i sociala medier. Snabb och tydlig information stärker förtroendet för valet.

Informationsmaterial till väljare

I början av 2026 kommer vi publicera nya informationsblad här riktade till väljare. De handlar om de kommande valen till riksdag, region och kommun.

Informationsblad som finns tillgängliga just nu:

Informationsblad om valhemligheten på olika språk

Informationsblad om valhemligheten och vad den innebär rent praktiskt.

Informationsblad om valhemligheten, på svenska Pdf, 215 kB.

Översatta versioner:

Sök