|Valcentralen

Kriterier

Samordna gärna med berörda funktioner hos kommunen (t.ex. it och juridik) innan ni anmäler er kommun i formuläret.

It-infrastruktur

  1. Egen it-support och behörighetsadministration säkerställs av kommunen under hela projekttiden, inklusive hela valdagen.
  2. Distriktet ska ha en stabil internetuppkoppling med reservlösning vid förlorad uppkoppling.
  3. Distriktet ska vara utrustat med:
    - Tre datorer
    - Två handskannrar (tillhandahålls av Valmyndigheten)
    - Två numeriska tangentbord (tillhandahålls av Valmyndigheten)

Utbildning och bemanning

  1. Röstmottagare med god datorvana bör placeras i distriktet.
  2. Röstmottagarna i distriktet ska genomföra ett utbildningspass där de kan bekanta sig med gränssnittet (Valmyndigheten bidrar med underlag).
  3. Ordförande eller vice ordförande ska under valdagen vara tillgänglig för kontakt med Valmyndigheten.

Valkansliets samverkan med Valmyndigheten

  1. Delta vid digital uppstart i januari.
  2. Delta vid två fysiska träffar, en under våren 2026 (mars-april) och en under hösten 2026.
  3. Bidra med egna erfarenheter efter valet men också inför valet till Europaparlamentet2029 i den mån möjligt, digitalt eller på kommande konferenser/möten med andra kommuner/länsstyrelser.

Övrigt

  1. Möjliggöra för erfarenhetsinhämtning vid vallokalerna/efter valdagen. Kan till exempel vara i form av ett kort formulär. Hur detta går till definieras senare.
  2. Ingå personuppgiftsbiträdesavtal med Valmyndigheten rörande behandling av personuppgifter och med behörighet för Valmyndigheten att ingå avtal om underbiträde med Postnord.
  3. Inte ha en kommunal folkomröstning på valdagen. För att flödet ska kunna hållas så enkelt som möjligt kan kommuner som har en kommunal folkomröstning på valdagen tyvärr inte delta i det tidiga införandet av digitala röstlängder.

Anmäl er kommun här

Fyll i formuläret och skicka in anmälan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


Skriv namnet på din kommun.

Skriv kommunens kontaktperson för införande av digitala röstlängder.

Skriv kontaktpersonens mejladress.

Fyll i ungefär hur många röstberättigade kommunen har
Uppfyller kommunen kriterierna för it-infrastruktur?  * (obligatorisk)
Se kriterierna ovanför formuläret under rubriken "It-infrastruktur".
Uppfyller kommunen kriterierna för it-infrastruktur?


Uppfyller kommunen kriterierna för utbildning och bemanning? * (obligatorisk)
Se kriterierna ovanför formuläret under rubriken "Utbildning och bemanning".
Uppfyller kommunen kriterierna för utbildning och bemanning?


Uppfyller kommunen kriterierna för valkansliets samverkan med Valmyndigheten? * (obligatorisk)
Se kriterierna ovanför formuläret under rubriken "Valkansliets samverkan med Valmyndigheten".
Uppfyller kommunen kriterierna för valkansliets samverkan med Valmyndigheten?


Uppfyller kommunen övriga kriterier? * (obligatorisk)
Se kriterierna ovanför formuläret under rubriken "Övrigt".
Uppfyller kommunen övriga kriterier?



Om du redan nu vet vilket valdistrikt ni vill införa digitala röstlängder i, skriv det här.

Om ni har sett ut ett valdistrikt, vet du hur många röstberättigade det har?
Övriga medskick
Finns det någonting mer ni tror det kan vara intressant för Valmyndigheten att känna till om förutsättningarna i er kommun? Exempelvis gällande pågående satsningar kring valgenomförandet i er kommun.

999

De kontaktuppgifter du lämnar använder Valmyndigheten för att koordinera arbetet med kommunerna som deltar i försöket med digitala röstlängder, vilket ingår i ett uppdrag som Valmyndigheten fått av regeringen.

Läs mer om Valmyndighetens behandling av personuppgifter, dataskyddsombud och rätten att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten på val.se.

Behandling av personuppgifter (val.se) Länk till annan webbplats.

Sök