Syftet med konferensen är att samla valsverige inför valen 2026 för att ta tillvara erfarenheter och lärdomar från tidigare val samt ta del av och bidra till förändring och utveckling av vårt framtida valsystem med väljaren i fokus. Konferensen ska ge ökad kunskap och inspiration. Genom att samla företrädare för lokal, regional och nationell nivå uppmärksammas också valadministrationens betydelse för genomförandet av allmänna val.

Konferensen genomförs på plats i Stockholm under två dagar (lunch till lunch) och tillsammans lyfter vi de frågor som är mest aktuella inför de allmänna valen. Det gemensamma programmet under dag 1 sänds också digitalt för de som inte har möjlighet att komma till Stockholm. Dag 1 avslutas med en gemensam middag för deltagare och medverkande. Konferensen ger en unik möjlighet att träffa kollegor från hela Sverige och utbyta erfarenheter och arbetssätt.

Utdrag ur programmet

  • Vad händer i valsverige inför de allmänna valen 2026 och vad är aktuellt på Valmyndigheten?
  • Digital valadministration.
  • Väljarnas uppfattningar om valets genomförande.
  • Valbara seminarier inom exempelvis flödet i vallokaler och köhantering, valsäkerhet, tillgänglighet, den preliminära och slutliga rösträkningen samt kommunala folkomröstningar.
  • Internationell utblick.

Detaljerat program kommer under våren.

Praktisk information

Datum: 11 september kl. 12.00 till 12 september kl. 13.00

Plats: Clarion Hotel Stockholm

Målgrupp: Förtroendevalda och tjänstepersoner som arbetar med val i kommuner och länsstyrelser

Anmälan: Mer utförligt program och anmälningslänk kommer efter årsskiftet