Behörigheter i Valid för utlandsmyndigheter
Publicerad: 2 september 2024
Information om hur utlandsmyndigheter ska hantera användare och behörigheter i valdatasystemet Valid.
Valmyndigheten, Utrikesdepartementet och utlandsmyndigheterna har olika ansvar i administrationen av behörigheter i Valid och tilldelar olika behörighetsroller till användarna.
Utlandsmyndigheterna ansvarar för att ta fram rutiner för sin egen administration. Vissa behörighetsroller måste utlandsmyndigheten begära av Utrikesdepartementet.
Krav på behörighetshanteringen i Valid för utlandsmyndigheter Pdf, 253 kB.
Blankett: Förbindelse att följa säkerhetsbestämmelser för Valid, ifyllnadsbar Pdf, 681 kB.
Comply to undertake safety regulations for Valid Pdf, 84 kB.
Utlandsmyndighetens användare
Det finns två typer av användare i Valid vid en utlandsmyndighet:
- Behörighetsadministratörer, som hanterar röstmottagarnas behörigheter
- Röstmottagare, som ska skriva ut dubblettröstkort
Behörighetsadministratörer
Utlandsmyndigheterna anmäler vilka som ska vara behörighetsadministratörer till UD. Hur du kommer igång som behörighetsadministratör framgår i denna manual:
Kom igång med Valid – för administratörer på utlandsmyndighet Pdf, 155 kB.
Röstmottagare
Behörighetsadministratörerna hanterar och registrerar de röstmottagare som ska kunna skriva ut dubblettröstkort i Valid. Hur röstmottagarna kommer igång med Valid framgår i denna manual som går bra att skriva ut och dela ut till röstmottagarna:
Kom igång med Valid – för röstmottagare på utlandsmyndighet Pdf, 145 kB.
Den här guiden finns också på engelska:
Getting started with Valid – for poll clerks at Swedish foreign authorities Pdf, 143 kB.
Utlandsmyndighetens behörighetsadministration
Utlandsmyndighetens behörighetsadministratörer registrerar de röstmottagare som ska kunna skriva ut dubblettröstkort i systemet.
Varje användare måste efter inskrivning i systemet verifiera sig genom ett personligt e-postmeddelande och ett sms som de får skickat till sig. Efter att det är gjort kan en behörighetsadministratör tilldela användaren de behörigheter som krävs.
Obs! Systemet meddelar inte när det finns något att åtgärda. Behörighetsadministratörer bör därför ta för vana att regelbundet kontrollera vilka nya användare som finns, och hantera dem.
Mer om den praktiska användningen i Valid framgår i denna manual:
Administrera användare och behörigheter i Valid – för utlandsmyndigheter Pdf, 286 kB.
Inloggning
Utlandsmyndighetens behörighetsadministratörer loggar in i systemet med någon av följande e-legitimationer:
- Bank-id och mobilt bank-id
- Freja e-id plus
- AB Svenska pass
Utlandsmyndighetens röstmottagare loggar istället in i systemet med användarnamn, lösenord samt ett engångslösenord som skickas via sms.
Vanliga frågor och svar
Jag är röstmottagare vid en utlandsmyndighet och har problem med att logga in i Valid
Kontakta din administratör vid utlandsmyndigheten för hjälp och felsökning.
Jag är behörighetsadministratör vid en utlandsmyndighet och har problem med att verifiera en användare
Kort felsökningsguide
Kontrollera att e-postadressen och mobiltelefonnumret är korrekt. Mobilnumret ska vara angivet med landskod och utan inledande nolla, till exempel +46701740605.
Har du ändrat något kan det dröja upp till en timme innan ändringarna gått igenom.
Starta om verifieringen och prova igen. Under ”Pågående verifiering” markerar du användaren och klickar på ”Stoppa verifiering”. Gå sedan till ”Misslyckade verifieringar”, markera användaren och klicka på ”Starta verifiering”. Då skickas en ny verifieringslänk till användaren.
Om problemet kvarstår efter att ha försökt verifiera om minst en gång, kontaktar du Valmyndigheten. Bifoga användarens användarnamn och klockslag samt eventuella felmeddelanden.
En fördjupad felsökningsguide finns också på Klaranätet.
Hur startar jag om en verifiering?
- Under ”Pågående verifiering” markerar du användaren och klickar på ”Stoppa verifiering”.
- Gå sedan till ”Misslyckade verifieringar”, markera användaren och klicka på ”Starta verifiering”.
Obs! Ta inte bort någon användare utan att ha samrått med Valmyndigheten.
Användaren är klar med verifieringen, men finns ändå under ”Pågående verifieringar”. Vad kan jag göra?
Starta om verifieringen och prova minst en gång till.
- Under ”Pågående verifiering” markerar du användaren och klickar på ”Stoppa verifiering”.
- Gå sedan till ”Misslyckade verifieringar”, markera användaren och klicka på ”Starta verifiering”. Då skickas en ny verifieringslänk till användaren.
Om problemet kvarstår efter att ha försökt verifiera om minst en gång, kontaktar du Valmyndigheten. Bifoga användarens användarnamn och klockslag samt eventuella felmeddelanden.
Jag behöver ändra någons personuppgifter – telefonnummer, e-postadress eller liknande
Gör så här:
- Rätta den felaktiga uppgiften.
- Användarens konto blir inaktiverat och hen kommer inte längre kunna logga in.
- Systemet skickar automatiskt en ny verifieringslänk till användaren och verifieringsprocessen startas därmed om.
- Kontrollera att du hittar användaren under ”Pågående verifiering”. Gör du inte det, gå till ”Verifierade”, markera användaren och klicka på ”Stoppa verifiering”. Gå sedan till ”Misslyckade verifieringar”, markera användaren och klicka på ”Starta verifiering”. Då skickas en ny verifieringslänk till användaren.
Om problemet kvarstår efter att ha försökt verifiera om minst en gång, kontaktar du Valmyndigheten. Bifoga användarens användarnamn och klockslag samt eventuella felmeddelanden.
Jag är behörighetsadministratör vid en utlandsmyndighet och har problem med att tilldela behörighetsroller
Nya användare som blivit verifierade eller överförda hittar du om du filtrerar på ”Nya ohanterade användare” i menyn ”Behörighetsadministration”.
Användare måste vara verifierade för att synas här. Det går att se overifierade användare, men då under menyn ”Lägg till och verifiera användare”
Driftinformation Valid
Ibland behöver vi göra uppdateringar av systemet, driftsätta nya funktioner eller rätta fel. Då kan Valid vara otillgängligt under en kortare tid.
På val.se har vi en sida med driftinformation för användare. Gå in där om du upplever problem för att se om problemet är känt och i så fall när det förväntas vara åtgärdat.