Jag är röstmottagare vid en utlandsmyndighet och har problem med att logga in i Valid

Kontakta din administratör vid utlandsmyndigheten för hjälp och felsökning.

Jag är behörighetsadministratör vid en utlandsmyndighet och har problem med att verifiera en användare

Kort felsökningsguide

Kontrollera att e-postadressen och mobiltelefonnumret är korrekt. Mobilnumret ska vara angivet med landskod och utan inledande nolla, till exempel +46701740605.

Har du ändrat något kan det dröja upp till en timme innan ändringarna gått igenom.

Starta om verifieringen och prova igen. Under ”Pågående verifiering” markerar du användaren och klickar på ”Stoppa verifiering”. Gå sedan till ”Misslyckade verifieringar”, markera användaren och klicka på ”Starta verifiering”. Då skickas en ny verifieringslänk till användaren.

Om problemet kvarstår efter att ha försökt verifiera om minst en gång, kontaktar du Valmyndigheten. Bifoga användarens användarnamn och klockslag samt eventuella felmeddelanden.

En fördjupad felsökningsguide finns också på Klaranätet.

Hur startar jag om en verifiering?

  1. Under ”Pågående verifiering” markerar du användaren och klickar på ”Stoppa verifiering”.
  2. Gå sedan till ”Misslyckade verifieringar”, markera användaren och klicka på ”Starta verifiering”.

Obs! Ta inte bort någon användare utan att ha samrått med Valmyndigheten.

Användaren är klar med verifieringen, men finns ändå under ”Pågående verifieringar”. Vad kan jag göra?

Starta om verifieringen och prova minst en gång till.

  1. Under ”Pågående verifiering” markerar du användaren och klickar på ”Stoppa verifiering”.
  2. Gå sedan till ”Misslyckade verifieringar”, markera användaren och klicka på ”Starta verifiering”. Då skickas en ny verifieringslänk till användaren.

Om problemet kvarstår efter att ha försökt verifiera om minst en gång, kontaktar du Valmyndigheten. Bifoga användarens användarnamn och klockslag samt eventuella felmeddelanden.

Jag behöver ändra någons personuppgifter – telefonnummer, e-postadress eller liknande

Gör så här:

  • Rätta den felaktiga uppgiften.
  • Användarens konto blir inaktiverat och hen kommer inte längre kunna logga in.
  • Systemet skickar automatiskt en ny verifieringslänk till användaren och verifieringsprocessen startas därmed om.
  • Kontrollera att du hittar användaren under ”Pågående verifiering”. Gör du inte det, gå till ”Verifierade”, markera användaren och klicka på ”Stoppa verifiering”. Gå sedan till ”Misslyckade verifieringar”, markera användaren och klicka på ”Starta verifiering”. Då skickas en ny verifieringslänk till användaren.

Om problemet kvarstår efter att ha försökt verifiera om minst en gång, kontaktar du Valmyndigheten. Bifoga användarens användarnamn och klockslag samt eventuella felmeddelanden.

Jag är behörighetsadministratör vid en utlandsmyndighet och har problem med att tilldela behörighetsroller

Nya användare som blivit verifierade eller överförda hittar du om du filtrerar på ”Nya ohanterade användare” i menyn ”Behörighetsadministration”.

Användare måste vara verifierade för att synas här. Det går att se overifierade användare, men då under menyn ”Lägg till och verifiera användare”

Driftinformation Valid

Ibland behöver vi göra uppdateringar av systemet, driftsätta nya funktioner eller rätta fel. Då kan Valid vara otillgängligt under en kortare tid.

På val.se har vi en sida med driftinformation för användare. Gå in där om du upplever problem för att se om problemet är känt och i så fall när det förväntas vara åtgärdat.

Driftinformation Valid (val.se) Länk till annan webbplats.