Ansvarsfördelning kommunikation EU-valet 2024
Publicerad: 7 mars 2024
Översikt över vem som ansvarar för olika frågor inom valadministrationen samt att kommunicera om dem.
För att vara transparenta med våra arbetssätt och bibehålla det höga förtroendet för valsystemet har valadministrationen ett intresse av att kommunicera kring vad vi gör under valet och hur vi gör det.
Nedan ansvarsfördelning ska bidra till samsyn kring kommunikation i frågor som berör hela eller delar av valadministrationen. Målgruppen är valkanslier, valansvariga och kommunikatörer på respektive myndighet.
Valmyndigheternas uppdrag
Valmyndigheten
Valmyndigheten ansvarar centralt för att planera och samordna genomförandet av val och folkomröstningar. Valmyndigheten utgör nav och motor i valadministrationen och således också i kommunikationsarbetet under ett val.
Länsstyrelserna
Länsstyrelsen är regional valmyndighet. Länsstyrelsen beslutar om valdistrikt, administrerar unionsmedborgare och genomför den slutliga rösträkningen.
Kommunernas valnämnder
Valnämnden i varje kommun är lokal valmyndighet. Valnämnden har ansvaret för genomförandet av röstning inom kommunen.
Delområden
Delområde | Valmyndigheten | Länsstyrelserna | Kommunernas valnämnder |
IT-stöd | Utvecklar och underhåller ett IT-stöd för hela valadministrationen | Ej ansvarig | Ej ansvarig |
Valmaterial | Framställer röstlängder, röstkort, valsedlar och annat valmaterial | Ej ansvarig | Ansvarar för att allt material finns på plats inför röstning
|
Utbildning | Framställer utbildningsmaterial till valadministrationen
| Ansvarar för utbildningen av valnämnderna i kommuner inom länet
| Utser och utbildar röstmottagare |
Vallokaler | Ej ansvarig | Beslutar om valdistrikt | Ser till att det finns vallokaler och lokaler för förtidsröstning |
Resultat | Beslutar om valresultatet, fördelar mandaten mellan partierna, fastställer valda ledamöter och ersättare till Europaparlamentet | Genomför den slutliga rösträkningen | Ansvarar för preliminär rösträkning på valkvällen, på onsdagen och eventuellt torsdagen efter valdagen |
Ansvarsområden kommunikation
Valmyndigheten kommunicerar utifrån tre prioriterade områden:
Så fungerar det svenska valsystemet
Kommunikation om | Valmyndigheten | Länsstyrelserna | Kommunernas valnämnder |
Valsystemet | Hur valsystemet fungerar, rubusthet ansvarsfördelning i valadministrationen | Ej ansvarig | Ej ansvarig |
Säkerhet | Valsäkerhet och vad vi avser med begreppet, Valadministrationens arbete med valsäkerhet, genomförda utbildningsinsatser | Säkerhetsarbetet i regionen | Säkerhetsarbetet i kommunen |
Valdatasystemet (Valid) | Valid, hur det fungerar, eventuella funktionsbortfall | Länsstyrelsens egna IT-stöd | Kommunens egna IT-stöd |
Partier och kandidater | Partier och kandidater som deltar i EU-valet, kandidater som avgår eller där partier återtar anmälan, enskilda bedömningar och beslut | Ej ansvarig | Ej ansvarig |
Röstlängder och röstkort | Utskick och innehåll, behovet av röstkort för att rösta, identifikation vid röstningen, fel i röstlängden eller röstkort och vad som då gäller
| Rättelser i röstlängden | Ej ansvarig |
Röstmottagare och rösträknare | Den nationella utbildningen av röstmottagare och vad som ingår i den | Rekrytering av rösträknare till den slutliga rösträkningen i regionen, länsstyrelsernas utbildning av valnämnder | Rekryteringen av röstmottagare och rösträknare samt utbildning av dessa |
Röstning | Ej ansvarig | Ej ansvarig | Röstningen i kommunen, öppettider/lokaler, information om ambulerande röstmottagare |
Distribution av förtidsröster | Händelser och avtalsfrågor, rapportering av förtidsröster från kommuner till Valmyndigheten, statistik och eventuella eftersläpningar | Ej ansvarig | Lokala händelser och avtalsfrågor* |
*Huvudregeln är att Valmyndigheten ansvarar för kommunikation om händelser och avtalsfrågor angående distribution av förtidsröster. Vid lokala frågor där enbart kommunen ska uttala sig, gällande exempelvis egna avtal med Postnord, ska avstämning ske mellan de aktörer som är berörda i den aktuella händelsen.
Så här röstar du
Kommunikation om | Valmyndigheten | Länsstyrelserna | Kommunernas valnämnder |
Hur du röstar | Hur du kan rösta, valhemligheten, avskärmningar och hur du gör med valsedlarna bakom dem, avvägningar ur Valmyndighetens ställningstaganden | Ej ansvarig | Ej ansvarig |
När och var du röstar | När du kan rösta och att rösta när du har möjlighet, möjligheten till ångerröstning | Ej ansvarig | Öppettider och var röstmottagningsställen finns samt hänvisning till val.se för mer information** |
Uppkomna frågor | Falska identiteter, problem med folkbokföringen etc. (stäms av med Skatteverket) | Ej ansvarig | Lokala frågor (lokala frågor med nationellt intresse stäms av med Valmyndigheten) |
**Du hittar grafisk profil och material att använda under Gemensamt stöd på Valcentralen. Kommunicera gärna till väljarna att rösta när de har möjlighet för att minska risken för köer på valdagen.
Så fastställs valresultatet
Kommunikation om | Valmyndigheten | Länsstyrelserna | Kommunernas valnämnder |
Rösträkning | Preliminär och slutlig rösträkning (innebörd, skillnader och när de pågår), när valresultatet beräknas vara klart | Länsstyrelsernas gemensamma rutiner för rösträkning och när den beräknas vara klar*** | Ej ansvarig |
***Kommunicera också att valresultatet fastställs av Valmyndigheten när samtliga länsstyrelser räknat klart och att det inte är samma sak att rösträkningen är klar som att valresultatet är klart. Att rösträkningen är avslutad är egentligen inte intressant att kommunicera, utan när valresultatet fastställs.
Övriga frågor
Incidenter
Valmyndigheten ansvarar för kommunikation om den nationella bilden av valet (proaktivt och reaktivt) utifrån de incidenter som rapporterats in till Valmyndigheten och svarar på frågor om vilka incidenter som ägt rum och deras konsekvenser.
Valmyndigheten bekräftar information om inrapporterade incidenter och den aktör som anmält en incident uttalar sig om det enskilda fallet. Om den enskilda incidenten är så stor att information behöver spridas om den (t.ex. byte av vallokaler pga. incident) ansvarar berörd kommun eller berörd länsstyrelse i samverkan med Valmyndigheten för kommunikation om händelsen. Sådan kommunikation ska samordnas och stämmas av i förväg. Valmyndigheten ansvarar också för att kommunicera inrapporterade incidenter till länsstyrelser och kommuner efter behov.
Om incidenten har polisanmälts eller misstänks vara ett brott mot genomförandet av allmänna val såsom otillbörligt verkande vid röstning; tagande av otillbörlig förmån vid röstning, eller brott mot rösthemlighet så är kommunikationsansvaret delat mellan flera myndigheter. Det är viktigt att beakta att sekretess gäller för uppgifter som hänför sig till en förundersökning i brottmål. Den anmälande myndigheten ansvarar för att uttala sig om det enskilda fallet, Valmyndigheten om den nationella bilden, Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten om brottsutredningen. I särskilda fall kan Säkerhetspolisen vara brottsutredande myndighet och ansvarar då själva för att kommunicera det.
Fel i anslutning till valresultat
Om det i det preliminära eller slutliga valresultatet upptäcks ett ”betydande fel” (ett stort fel i antalet röster eller ett mindre fel som ändå kan generera mycket uppmärksamhet i media) ansvarar respektive valmyndighet för kommunikationen. Sådan kommunikation ska först stämmas av med Valmyndigheten.
Samhällsstörningar, trafikstörningar, väderstörningar
Valnämnden ansvarar för kommunikation om störningar som påverkar den enskilda kommunen.
Länsstyrelsen ansvarar för kommunikation om störningar som påverkar den enskilda länsstyrelsen. Valmyndigheten stöttar genom att tillgängliggöra informationen på val.se (kommunen eller länsstyrelsen informerar Valmyndigheten om sådant behov föreligger).
Valmyndigheten ansvarar för kommunikation om hur en eventuell stor samhällsstörning samlat påverkar valets genomförande.
Myndigheter och organisationer som ansvarar för att hantera samhällsstörningen i sig ansvarar också för kommunikationen om den, exempelvis vilka åtgärder som vidtas. För en samordnad och tydlig kommunikation i ett sådant läge krävs samverkan mellan Valmyndigheten och berörda myndigheter. Beroende på vad som hänt kan också samråd med annan ansvarig myndighet behövas exempelvis gällande trafik, väder eller liknande.
Kommunala folkomröstningar i samband med valet
Kommunerna ansvarar för kommunikationen om kommunala folkomröstningar som sker i samband med valet.
Samordning och kontaktvägar
Ovan har beskrivits vilken aktör som ansvarar för kommunikation i respektive fråga. I praktiken kommer de olika valmyndigheterna få samma frågor relativt ofta. Det är viktigt att valadministrationen lämnar en enhetlig bild av valet och av olika händelser så att förtroendet för valens genomförande upprätthålls. Därför är kontakt och avstämning helt nödvändig under valperioden.
På Valmyndigheten använder vi följande kontaktvägar
Press:
Press på val.se Länk till annan webbplats.
För kommuner och länsstyrelser:
Kontaktuppgifter på Valcentralen