|Valcentralen

Rapporteringen av det preliminära valresultatet i EU-valet kommer ske direkt från vallokalerna digitalt in till Valmyndigheten.

Det innebär en förenkling för hela valadministrationen, samtidigt som det gör inrapporteringen säkrare.

Meddela vilka personer som ska ha behörighet

Kommunerna kommer att behöva meddela Valmyndigheten vilka personer som ska behörighet att rapportera in. Vi återkommer med instruktioner om hur det ska gå till. Det kommer inte kräva någon avancerad behörighetsadministration i Valid utan kommer vara en enklare form av registrering.

Manualer och instruktioner kommer att ligga på Valcentralen från början av februari. Vi kommer också arrangera digitala instruktionsträffar den 6 februari, se kalendern på Valcentralen.

Valmyndigheten tar över ansvar från länsstyrelserna

Det nya sättet att rapportera betyder att Valmyndigheten tar över ansvaret för inrapporteringen, inklusive kundtjänsten, från länsstyrelserna.

Länsstyrelserna har fortfarande kvar ansvaret som regional valmyndighet och därmed uppdraget att stödja kommunerna under valet och valnatten.

Sök